För låg temperatur anges

Under lång tid har jag följt temperaturangivelserna vid kusten utanför Umeå. Konstant anges fel och för låg temperatur. Jämför man med Klart och Yr så stämmer deras temperaturer mycket bättre. Av vilket skäl anges alltid fel och lägre temp på SMHI

Kommentarer

  • Hej Karin,

    Tack för din fråga.

    Verkligheten är betydligt mer komplex än den modellvärld man kan bygga upp. Att prognoserna på din ort inte stämmer kan ha att göra med lokala avvikelser, tex att punkten ligger lägre än själva platsen, att det finns en sjö i närheten som påverkar m.m

    Olika institut kan välja in olika varianter av modellkörningar, därför kan det skilja sig en hel del, särskilt när man kommer ett stycke framåt i tiden. Även mycket små variationer i behandling av indata kan ge stora skillnader i utdata.

    Ortsprognoser är också automatgenererade från den modellkörning som används. För en given latitud/longitud tolkar körningen hur vädret teoretiskt bör komma att se ut just där och just då. Grunden till ortsprognoserna är SMHI:s prognosdatabas, där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Som användare av ortsprognoser är det bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät. Vilket innebär att de andra punkterna i prognosdatabasens rutnät kan ha en annan prognos, speciellt om det är nära kusten då temperaturerna kan se annorlunda ut än inåt land.

    Vänliga hälsningar,