Flest dagar i rad över 20 grader

Hej! I dag är den 75:e dagen i rad som Lund har nått 20 grader eller mer, med den 18:e maj den senaste dagen utan att nå 20 grader, då de endast nådde 19.5.

Jag tar för givet att det här är ett nytt rekord. Det jag undrar är vad det tidigaste rekordet för dagar i följd över 20 grader, 25 grader och 30 grader är. Jag önskar också att ni kan publicera ifall dessa rekord slås i år. Arvika har till exempel inte haft en dag kallare än 25 grader på över en månad nu.

Kommentarer

  • Hej Loke

    Ja, det stämmer. Lund har nu haft 75 dagar i sträck då dygnets högsta temperatur varit minst 20.0°C.  Det har inte inträffat tidigare om man går tillbaka till 1961.

    Med ”Öppna Data” kan du hämta fler stationer och göra de sammanställningar du själv önskar:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/
    Erik Klimatologi