felaktiga vinduppgifter

Hej, i dag kl. 19.00 blåste det drygt 12m/sek vid Åmåls och Säffle kusten. Titta på era egna
uppgifter. Dom är HELT fel. dvs. som det brukar vara! Detta enl. mina egna mätningar från
segelbåt och Fogdensfyrs noteringar. Skärpning!

Kommentarer

  • Hej!

    Vilken sida använder du för att få prognos för sjöväder? Mitt tips är att använda dig av "Hav- och Kustväder" och söka upp södra Vänern så får du en mer lokal prognos för medelvindar samt byvindar http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-....

  • Hej igen. Jag kollar alla uppgifter noga då frugan skall med ut och segla! Ni underskattar alltid
    vindhastigheten i byvindarna och kraften i seglen är i kvadrat i förhållande till vindhastigheten!
    I dag spår ni 9m/sek i byarna men vid Fogden blåser det drygt 12m/sek dvs en krafskillnad på
    144-81=60. Åtskilliga % eller hur? Frugan m.flera i andra båtar blir vettskrämda!
    Som sagt var Skärpning!

  • Hej igen. Enl. Fogdens fyr har det de senaste 5 tim. blåst minst 11m/sek. Enda trösten jag kan ge er är att Yr "sneseglar" ännu mer i sina prognoser för Dalbosjön. Det måste ju rimmerligen vara att prognosen mm. gäller där det blåser mm.MEST!

  • Hej igen. Enl. Fogdens fyr är blåser det nu 2016-08-18 kl.10.00 17m/sek. i byarna.Titta på era och Yrs. spådomar. (Kanske en vidkraftspark skulle sitta bra?)
    MVH. Per Eliassen

  • Hej!

    Prognosen (utfärdad 06:30) för Dalbosjön förmiddagen 18 augusti säger medelvind Nord 10-13 m/s med 96% risk för byvind >10 m/s.

    http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=...

    Motsvarande prognos för Värmlandssjön säger medelvind Nord vridande till nordost 9-12 m/s med 98% risk för byvind >10 m/s.

    http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=...

    Observationerna från Naven kl 10 (svensk sommartid) ger ordnordostlig vind 7.0 m/s med högsta byvind 12.5 m/s. Motsvarande från Pålgrunden ger nordostlig vind 12.3 m/s med högsta byvind 15.1 m/s.

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Ursäkta min okunnighet men var framgår det i er prognos risk för byvind. Kan inte se det
    direkt utan när ni skriver 9-12 m/s så har jag trott att byvinden är 12m/s.
    MVH. Per Eliassen (under Fogdens fyr Ser man bakåt 24 tim. alla uppg. (ej temp))

  • Hej!

    På sidan med prognoser (här för Dalbosjön) ...

    http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=...

    ... finns (långt ner på sidan) en klickbar länk med information.

    Det framgår där att det är medelvinden (mätt över 10 minuter) som anges, och att sannolikheten för byvind >10 m/s anges i procent.

    Byvind är den högsta vindhastigheten mätt över 2.5 sekunder.

  • Hej igen. Jag skall fortsättningsvis använda denna tjänst från er.
    MVH. Per Eliassen

  • Podrían decirme cuales eran las previsiones para el día 16 de agosto 206, en Estocolmo, en el mar?, cual fue el tiempo real?

  • Kan du berätta vad var prognoserna för dagen 16 AUGUSTI 2016 i Stockholms hamn ? Och vad som var den verkliga situationen ? , En hälsning och tack så mycket

  • Hej Enrique,

    De prognoser vi sparar är de som läses upp i P1 Sveriges radio, alla sändningar hittar du här: https://sverigesradio.se/vader

    För att få veta hur vädret har varit så kan du gå in på vår sida Öppna data. Välj först parameter (temperatur, nederbörd, vind etc). Välj ”Endast nu aktiva” och sök på Stockholm så får du upp en ruta där du kan välja att ladda hem uppgifter för de senaste 4 månaderna.

    Här är en länk till sidan: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Vad händer om det blir storm i Karlskoga

  • Hej Elin!

    Du måste nog utveckla frågan lite mera om vi ska kunna svara.