Fel prognos

Hej !
Jag bor i kil Värmland och där spådde ni soligt och fint väder i eftermiddag. Sanningen är att det både regnar och kommer snöbyar. Hur kan prognosen slå så kapitalt fel ?
MVH
Torbjörn

Kommentarer

  • Hej Torbjörn, tack för ditt inlägg!

    Att spå överlämnar vi till spådamer och gubbar, vad vi på SMHI gör är att beräkna den mest troliga väderutvecklingen.

    Ibland händer det att ortsprognosen, som kommer från en prognosdatabas, inte stämmer överens med den verkliga väderutvecklingen. De lokala variationerna i vädret är svåra att beskriva i en modellbaserad ortsprognos. Däremot är meteorologen bra på att beskriva detta. Vi rekommenderar därför alltid att komplettera ortsprognosen med meteorologens kommentar.