Feedback på beta-versionen av 10-dygnsdiagrammet.

Hej!

Då jag tidigare varit ganska aktiv här gällande att nya diagrammet varit mycket sämre än gamla så vill jag uttrycka min uppskattning för omarbetningen av det nya diagrammet, det som nu är i betaversion.

Jag har några synpunkter som jag vill delge:

1. Jag har alltid haft diagrammet som bokmärke. Detta fungerar inte längre, utan jag kommer till 10-dygnsprognosen och måste sedan klicka på "fliken" för diagrammet. Diagrammet har alltså inte längre en egen URL. Detta tycker jag är olyckligt eftersom det också gör att sidan hoppar tillbaka ett steg när man laddar om den för att få senast uppdaterade prognos. Jag har i princip alltid diagrammet öppet i en flik som jag laddar om efter de tidpunkter som prognosen brukar uppdateras, så det stör lite att det nu kräver en extra aktion för att se senaste prognosuppdatering.

 2. Jag kan inte se när prognosen är uppdaterad. Detta kanske står någonstans, men jag har inte hittat det.

3. Diagrammet har en väldigt knepig storlek i min dator (MacBook Pro 13 tum). Hela diagrammet får inte plats på höjden, så även här måste en aktion till eftersom man måste scrolla. Enligt mig behöver inte diagrammet vara i närheten så stort.

Så här ser det ut med sidan i 100% i Firefox, och då har jag inte beskurit bilden alls:

4. Markören som sveper över diagrammet följer nu pekaren helt, när den i gamla diagrammet "snappade" till närmaste datapunkt. Jag föredrar helt klart det senare. Med det nya systemet måste man verkligen anstränga sig för att få upp siffrorna som korresponderar med graferna, vilket känns helt onödigt. Personligen tycker jag också att det är helt onödigt att datapunkterna även blinkar fram nere vid valen för vad som ska visas i grafen. Det blir bara störande om man, som jag, ändå bara läser flaggorna som dyker upp vid respektive graf.

5. Jag har tidigare lämnat feedback om att jag gärna ser att det finns fler val än bara "2 dagar" och "10 dagar". Gamla diagrammet hade ju "Idag", "Imorgon", veckodagen efter imorgon (till exempel lördag) och resterande dagar av prognosen (söndag-lördag) samt "Visa alla". För mig skulle det inte göra något alls ifall det fanns fler val än det gamla hade. Idag, imorgon, och resterande veckodagar av prognosen i egna val. Jag saknar också skjutreglarna för att kunna välja helt egen period.

6. Bra att "Byvind" nu inte är valt som default.

Slutligen vill jag återigen säga att jag är mycket glad att ni lyssnat på många av oss här gällande utseendet på det diagram ni lanserade för ett tag sedan. Betan känns väldigt mycket mer överskådlig och även om ni inte göra några ändringar alls så har ni ändå sett till att ni behållit mig som besökare!

Vänligen
Paxman

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du återkopplar till oss. Vad roligt att du tycker att vi är på väg åt rätt håll! Det gläder mig! Jag ska bolla dina kommentarer med utvecklingsteamet för att se hur vi går vidare. Tyvärr har jag inte mer svar att ge idag. Men vi fortsätter arbetet!
    Bästa hälsningar
  • Jag har Windows, så punkt 3 kan jag inte uttala mig om. I övrigt instämmer jag helt i alla de andra punkterna.
  • Hej PapaZulu!
    Tack för att du hör av dig! Vi arbetar på att "diagrammet" ska få "egen" url-adress och att lägga till tiden för när prognosen uppdaterades. Vi kommer även titta på att försöka lösa punkt 4, att markören ska "snappa".
    Vänliga hälsningar
    Johanna
  • Mycket glädjande att höra, tack för att du uppdaterar Johanna!

    Nu har jag kört betan i ett par veckor, och det är något annat med den som gör att den för mig är mindre överskådlig än gamla versionen, utöver det jag listade ovan. Jag kan för mitt liv inte sätta fingret på vad det är, skillnaden är ju verkligen inte stor, men mina ögon kommer liksom inte riktigt överens med den. Kanske är det en vanesak, så det blir bättre med tiden.
  • Gällande "snappningen": jag upptäckte nu att när kurvorna är mycket varierande så försvinner inte flaggorna, men så fort värdet stabiliseras så kurvorna blir slätare så kan det vara perioder på flera timmar där temp- och vindflaggorna är borta. Dock ligger regnmängd-flaggan kvar hela tiden. Detta gäller 10-dagarsvyn.

    Väljer jag 2-dagarsvyn så visas alla flaggor hela tiden. Jag skulle säga att detta är optimalt, då kan man följa vädret timme för timme vilket skulle vara bra även i 10-dagarsvyn.
  • Som du säkert har märkt, så uppstår problemet i 10 dagarsvyn. För dygnen längre fram i tiden, har vi inte nya data för varje timme längre, för parametrarna temperatur och vind. Däremot så har vi fortfarande data för varje timme för nederbörd, t.ex. 1 mm/12h. Om vi gör likadant med nederbörden, som för temp och vind, att vi bara presenterar data per 3, 6 respektive 12 timmar, så kanske vi kan lösa "snappningen"! Vi klurar vidare!
    Hoppas jag inte förvirrade dig!
    Vänligen
  • Inte alls, då förstår jag! För mig funkar det lika bra med snappning, eller att flaggorna syns efter hela kurvans längd. Dock skulle jag föredra det sistnämnda.

    Att väderdatan i kurvorna inte är "äkta" mellan de datapunkter ni har i era system tycker jag inte gör något, kurvorna finns ju där grafiskt för oss användare ändå och de flesta av oss vet nog att kurvorna är en uppskattning och inte fakta.
  • Bra, tack för återkoppling! Vi jobbar vidare!
  • Gillar INTE nya versionen. Vart hittar jag  den lättöverskådliga gamla versionen på 10-dygnsprognosen?
  • Hej Karin!

    Den gamla versionen finns inte kvar, utan kommer nu ersättas med den nya versionen som idag ligger som beta-version på den här sidan https://www.smhi.se/vadret/2.3731/q/Stockholm/2673730

    Många som gillade den gamla sidan har uppskattat diagrammet i beta-versionen (som snart blir standardversion).
  • Ok, perfekt! Trodde diagram-formatet skulle försvinna. Tack.

  • Vindriktningen är inte densamma i diagram som i tabell just nu -en lapsus eller en finess jag inte fattar?I diagrammet sydlig vind (pilen upp) o i tabellen nordlig (pil ner) ????!!!!!
  • Hej Aino, tack för att du kontaktar oss.
    Din enhet har en gammal version av webbläsare, som inte stödjer de kommandon vi använde för att rikta vindpilarna i tabellen.
    Detta är nu åtgärdat, och du ska åter kunna använda tjänsterna som vanligt.
    Önskar dig en fortsatt bra fredag!
  • Nu har jag hittat ytterligare en sak som jag inte kommer riktigt överens med i betans diagram.

    Om jag nu ikväll väljer 10-dagarsvyn så ser det ut som att det ska regna från kl 21 tills imorgon tisdag kl 14.

    Om jag sen väljer 2-dagarsvyn så ska det tydligen börja regna först kl 00 inatt och hålla i sig endast till kl 03. Alltså inget regn alls under dagen imorgon.

    Detta är ju en smula förvirrande...när ska det börja regna och hur länge ska det hålla i sig egentligen?

  • Hej Paxman!
    I vyn 2-dagar, presenterar vi nederbörd per 1 timme och vi presenterar vilken timme det kommer att falla nederbörd. I vyn 10-dagar, presenterar vi nederbörd per 12 timmar och vi presenterar egentligen vilka 12-timmarsperioder som kommer att få nederbörd. Men vi säger inte exakt vilka timmar, under denna 12 timmars-period som nederbörden faller! Det måste du gå till 2-dagarsvyn för att se.

    Det har funnits starka önskemål om att kunna jämföra mängder mellan dygn 1/2 och senare dygn i prognosen. För att kunna göra det, måste vi ha samma mängd per tid, i detta fall mm/12h.

    Hör av dig igen, om det var svårt att förstå denna förklaring!
    Bästa hälsningar
  • Nejdå, det var inte svårt att förstå förklaringen. Däremot tycker jag fortfarande att det inte känns helt logiskt, men det är ju min personliga uppfattning.

    Märkte nu att ni ordnat med egen url för diagrammet och lagt in information i nederkant för när den uppdaterats. Toppen! :-D
  • Kan Ni inte ha det som i gamla versionen, dvs idag/i morgon/i övermorgon/övriga dagar i stället för 2 dagars visning?
  • Hej PapaZulu!
    Om efterfrågan är stor av flera olika visningar som du föreslår, så kommer vi överväga att införa detta. Just nu, bedömer vi dock inte efterfrågan som tillräckligt stor.
    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Bästa hälsningar
  • Just det som PapaZulu efterfrågar har jag efterfrågat tidigare. Jag förstår inte varför man skulle vara emot fler val för vilka dagar som visas. Om man endast är intresserad av 2 dagar och 10 dagar kan man ju strunta i att klicka på de andra valen. Även det gamla diagrammets möjlighet att själv välja period med dragreglar saknar jag mycket. Med det kunde jag välja att fokusera på t ex en tvådagarsperiod om tre dagar, vilket var mycket smidigt om man planerade en utomhusaktivitet längre fram inom tiodagarsperioden.
  • Jag ökar gärna efterfrågan på den uppdelade visningen som vi hade förut!

    Undrar dessutom varför inte vindriktningen framgår längre? Det är inte alla som kan utläsa väderstrecken ur pilarna ni inskränkt er till.

    vänligen Aino Mu
  • Hej!

    Vindriktningen i text (t.ex. "nordvästlig vind") framgår om man placerar muspekaren över vindpilen.