Feedback

Måste säga att nya utseendet/funktionen är bra mycket sämre än tidigare.
Tex var hittar man radar? Nu verkar det som man måste in i menyn när man tidigare bara behövde skifta lager på kartan direkt.

Kommentarer

  • Hej Claes,

    Här hittar du Radar med blixtkartan: https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/q/Stockholm/2673730

    Klicka på Visa Karlager om du vill ändra till tex Sverige 5 min.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
  • Jo, det vet jag tack  poängen var att jag nu tycker mobilversionen är sämre då jag tvingas navigera mig fram dit, när det innan fanns direkt som ett lager på kartan.

    Alltså en försämring enligt mig. Känns som det gjorts en "dmi" (Danmarks meterologiska institut), där mobilversionen gjordes närmast obrukbar. (Än så länge är smhi bättre fortfarande, men detta var ett steg i fel riktning).
  • Hej! Är det Radar blixt-tjänsten du syftar på eller nederbördskartan i tio-dygnsprognosen?
    Leif Webbkoordinator
  • Radar blixt tjänsten. Tidigare fanns valbara overlays direkt på det du kallar nederbördskartan. Nu måste man navigera fram till blixt/radar...
  • Hej,
    är riktigt besviken på det nya utseendet, främst på radarkartan. Den nya radarkartan är betydligt sämre än den tidigare. För mycket detaljer i kartan som stör så det är svårt att få samma överblick som tidigare. Långsammare och var finns 5-min radar?
  • Tycker nya utseendet är en försämring: Första sidan extremt plottrig nu och trots all
    info där ingen snabbprognos för ens startort, ni är väl en vädertjänst fortfarande.

    Radar med blixt, min tidigare favorit, är kraftigt försämrad

  • Hej
    Jag håller med dig Clas! det nya utseendet/funktioner i både appen och via webläsare och mycket mycket mycket sämre. Allting är så rörigt, det tar många klick innnan man hittar det man behöver.Jag gillar att ni vill uppdatera sidan men tyvärr blev det fel. Better luck next time!

  • Synd att ni har försämrat webb väderprognosen. Färglös och mer komplicerad att hantera tyvärr. Hoppas på en snar uppdatering till det bättre.
  • Nej, SMHI!
    Den nya väderkartan är usel. Hackar visar bara en del , usel grafik, otydlig mm. Gamla betydligt bättre. Skrota!

  • Hej,
    Jobbas det på att förbättra
    Radar/blixt-funktionen? Nu har den tyvärr blivit mycket långsammare och jag saknar 5-minutersläget. I mitt tycke är den nu helt obrukbar.
    /Jakob
  • Allting har blivit för stort i den nya versionen, tycker jag.
    Har varit mycket irriterad på att ex swedbanks hemsida är mest fylld med tomrum, när man kan få plats med all relevant information utan att behöva scrolla.
    Sitter med en 17" skärm och får scrolla på tok för mycket för att texten och mellanrummen är för stora.
    Har jag svårt att se tar jag på mig läsglasögon, eller ändrar focus på webläsaren.
    Jag kan inte se hela 10dagars prognosen på en 17" skärm och det är inte bra tycker jag.
    I övrigt har ni en väldigt bra sida, men mycket intressant information.

  • Jag tycker det är mkt sämre översikt med den nya layouten man måste scrolla för att se alla 10-dagar både på webb och mobil. Tidigare tabell gav mkt bättre översikt över vädret under det närmaste 10 dagarna. Något jag ofta använder.
  • Hej
    De må ja säga, senaste uppdateringen är bland det sämsta man sett. ”öppna alla”. Vaddå öppna, vad håller ni på med? Å radar blixt, nä backa tillbaka, nu, nu på en gång. Nu får det bli yr.no i fortsättningen. Synd. Skärpning!!!
    /Besviken
  • Tycker också att det nya utseendet på 10-dagarsprognosen är rejält sämre än innan speciellt i mobilversionen.

    1. I den nya versionen har varje dag en hel ruta i stället för som tidigare 1 rad. Det gör att den tidigare översikten över veckans väder går förlorad, vilket troligen är syftet med 10-dagarsprognosen. Vädret dag för dag kan man ändå se genom att gå in på respektive dag.
    2. Max/min temp, vind samt solttiderna står med olika textstorlek och olika färg svart/grå. Detta orsakar problem för de som har olika form av synproblem (allt från åldersnedsättning till synskador).

    Mvh
    Susanne
  • Hej
    Jag förstår Clas fråga och håller med fullständigt. Jag läser via pc och saknar också kartlagren i kartan som ligger i 3-dygnsprognosen. Ingen förklaring på något sätt vad man ser eller hur man ändrar. Nu ser det ut som ett sånt där konstverk målat av en apa på något zoo. Till skillnad från Clas tycker jag att det är riktigt uselt. Lägg in riksgränsen och landskapsgränser, det blir inte en karta av att vissa orter är glest utsatta. Den gamla kartan med valbara lager var så mycket bättre. Om det här är bättre än Danmarks mobilversion så måste det vara en hårfin seger i bottenskiktet för SMHI. Det är ju faktiskt det som är ute ni ska ägna er åt, inte det som är inne. Nästa steg blir väl att visa kartan från vänsterkanten i 20-30 graders vinkel, det är ju också populärt.
  • Hej,
    Tack för era synpunkter. Vi kommer att göra några åtgärder som förhoppningsvis gör tabellerna och radartjänsten lite bättre.
    Med vänlig hälsning,

  • Hej
    Bra att ni lyssnar på synpunkter.
    Inte tillräckligt att göra åtgärder som FÖRHOPPNINGSVIS gör det bättre. Det bör bara bli lika bra som det var tidigare och det bör förhindras att det strulas till igen.
    Kör hårt.
    Mvh
    /Tomas
  • Hej Tomas,
    SMHI har väldigt många användare som alla har olika "tycke och smak". Det är inte säkert att alla gillar det som man ser som en självklar förbättring. Därav ordet förhoppningsvis 😀

    Ha fortsatt trevlig kväll,