Favoriter startsidan

Hej !
Brukar ofta kolla på er hemsida. Tycker den är bra. Men det är en sak som stör mig. Varför startar inte sidan när det gäller väderprognosen på den ort där jag bor och som jag lagt in som favorit. I stället är det alltid Stockholm som kommer upp först.

Kommentarer

  • Hej Thomas, tack för att du kontaktar oss om detta.
    Jag behöver veta om det är ett bokmärke du menar med "favorit", eller om du har lagt in det som favoritort?
    www.smhi.se försöker i första hand att göra en geoLocation, i andra hand välja den ort du har som startort (väljs till höger om ortsnamnet). Vilken länk du har i din webbläsare när du går till sidan är också relevant, så se till att det bara står https://www.smhi.se om du använder ett bokmärke.
    Hoppas detta hjälpte dig lite på vägen, återkom gärna annars.
  • Jag hade egna favoriter och normal startar på hemort och på sommar ofta på annan ort. Programmet frågade om det fick hämta min plats och dumt nog svarade jag ja. Då försvann favoriterna, hur gör jag för att bli av med platssökning och kunna behålla mina favoriter?
  • Hej Bob, tack för inlägget.
    Du kan i webbläsarens inställningar gå in och permanent blockera platsåtkomst för www.smhi.se, så ska du inte få frågan om nuvarande ort igen.
  • Jag skrev (om det kom fram?) att jag inte visste hur man göra som du föreslog men är så svag på er favoritsystem att först nu lyckades jag sätta tillbaka några. Jag ska se till att aldrig svara jag om frågan kommer igen.
  • Jag har motsvarande problem. Jag har i Internet Explorer lyckats lägga in 10-dagarsprognosen för min hemort (Köpstadsö) som favorit och det funkar utmärkt. Men om jag scrollar ner till listan av observationer och annat, däribland  "Radar och blixt" och klickar på den länken så kommer Stockholm likt förbannat upp. Så ändrar jag till Köpstadsö och klickar på den positionen som startort (istället för huvudkommunen) samt lägger in en separat favoritlänk till den nya startorten. Men när jag nästa gång går direkt till favoritlänken för Radar/blixt, så envisas Stockholm att komma upp. Suck! Modern nätsökning skall vara enkel och fungera. Jag har medvetet kopplat bort automatisk sökning av min geografiska belägenhet, så alternativet "min position" är inte aktuellt.
  • Hej Torsten, tack för ditt inlägg, jag ser nu att vi inte hanterar "smarta länkar" i just tjänsten Radar med blixt, men jag ser till att produktansvarig får denna information, så att vi kan lägga till det. Min tanke med det är då att du skulle kunna söka fram din ort och sedan lägga till den som favorit i Internet Explorer, så att du sedan klickar på det bokmärket istället för att gå via menyn till Radar med blixt.
    Hoppas du får en fortsatt trevlig onsdag.

  • Hej, det här har ni ännu inte fixat, snart ett år senare. Störande att alltid få upp Stockholm när jag öppnar länken Radar med blixt. Påpekade detta i ett inlägg för någon vecka sedan men ännu inte sett något svar.
  • Hej Torsten,
    Beklagar detta.

    Det har uppenbarligen inte blivit/varit prioriterat eftersom det tagit ett år.
    Jag kommer dock göra som min kollega ovan, se till att produktansvarig får denna information!

    Hälsningar,
  • OK, men sent skall syndaren vakna? Jag använder frekvent länken "Hav och kustväder" utan att uppleva motsvarande problem, så det borde väl inte vara omöjligt att fixa även för Radar-Blixt??
  • Hej,
    Det finns ett ärende om detta som jag tyvärr inte har kunnat prioritera in än då det är annat som jag bedömer måste prioriteras högre. Under hösten kommer mycket tid gå åt till att anpassa våra produkter till lagkrav om tillgänglighet. Vi jobbar också med buggfixar och mindre utvecklingsjobb parallellt där det mest akuta åtgärdas.
    Tyvärr kan jag inte lova men min förhoppning är att det blir fixat under hösten.

    Med vänlig hälsning,