Fattar inte varför orten Horn har fått en roll?

Hej!Horn i Östergötland dyker upp
hela tiden som kallast inom ett område(inatt skulle det ha varit -22 grader(när det är typ -3 grader i
Västervik).
Det hela verkar ofattbart för en
värderingar.Varför skulle en speciell ort(som Horn)"dra till sig"kalluft?/
Varför/och på vilket sätt sker detta?
Hur kan en enda ort utmärka sig såhär?

Kommentarer

  • Hej Sven Erik!

    Som du skriver brukar Horn utmärka sig när det kommer till låga temperaturer.

    Vintertid bildas markinversion. När det är klart väder strålar värmen ut i rymden. Det gör att luften nära marken blir mycket kall. Kylan sprider sig sakta uppåt. Men blåser det inte så ligger den kalla luften kvar längs marken, den är ju lite tyngre. Därför blir det så kallt i svackor på vintern.

    Fenomenet går att observera i en solig morgon i fjällen, när man fryser i liftkön men det kan vara tio grader varmare uppe i backen. Det är samma sak som händer i Horn som ligger i en dalgång.

  • Nu är det väl ändå dax att flytta mätstationen så att vi får ett riktigt värde på temperaturen även i Horn. Sätt upp flera på olika ställen och beräkna ett medelvärde.
  • Hej Ellen alt ngn kollega på SMHI, idag lördag 6 februari 2021 är vi där igen ...Horn hade enligt TV4 drygt -20 grader. Tranås o Västervik hade vid samma tidpunkt -9 resp -8 grader....
    Att Horn ligger i en dalgång kan väl förklara en del...... men så myHorn ligger väl inte 10-15 m under havets nivå?
    Finns det ngn ytterligare logisk förklaring?
    Mvh Claes från Rejmyre, (nordöstra Östergötland) som kl 06.30 hade -12 grader....

  • Horn är ett så kallat lokalt köldhål. Just där stationen ligger så löper två bäckar samman vilket gör att det samlas kalluft från två olika håll.
    Sverker Klimatolog
  • Nu ska vi också uppmärksamma att Horn -köldhålet ligger i Östergötland medan det finns ett Horn även i Västervik.
  • Vi brukar nog för det mesta säga Horn i Östergötland men vi bör kanske vara extra tydliga.
    Sverker Klimatolog