Faktabom IPCC

Hej!

En vön till mig skriver några saker om IPCC på Facebook som jag skulle vilja faktakolla, se nedan. Vad är sant här?

Vänliga hälsningar,

Martin Källström

”Man bör veta att IPCC som är ett POLITISKT organ , INTE vetenskapligt. Den består av 194 representanter för statliga regeringar. Panelen utser ordförande och Byrå som har den verkställande makten och avgör vad som ska stå i rapporterna. Ledningen avgör i förhandlingar med det politiska representanterna hur den slutliga versionen skall se ut ”Sammanfattning för beslutsfattare” Enskilda experter eller externa granskare har ingen möjlighet att påverka detta och avvikande meningar redovisas inte.”

Kommentarer

  • Hej! Ber om ursäkt för ett sent svar. Det tog en omväg i huset...
    Först en illustration som kan förklara: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.142064.1542984410!/image/WP_AR6_web_svensk.jpg_gen/derivatives/Original_1256px/image/WP_AR6_web_svensk.jpg

    Medlemsländerna kommer tillsammans fram till vad en rapport ska handla om, som exempel de senaste specialrapporterna där den ena handlade om marken och den andra om havet och kryosfären. Därefter nomineras författare, urvalet görs av IPCCs Byrå. Författarna arbetar sedan självständigt med att gå igenom och granska aktuell tillgänglig engelskspråkig vetenskaplig litteratur inom området.

    Under processen finns ett antal granskningstillfällen, där kan man anmäla sig som granskare och få tillgång till underlaget. Alla kommentarer som kommer in beaktas av författarteamet. Medlemsländerna bestämmer inte hur själva rapporten ska formuleras. Som en slutprodukt utöver de fullständiga rapporterna tas en sammanfattning för beslutsfattare fram dvs en extremt kortfattad sammanställning av rapportens innehåll. Den ska vara policyrelevant men inte policyföreskrivande och den ska utifrån detta spegla innehållet i de underliggande rapporterna. Information som inte finns med i de underliggande rapporterna kan inte heller tas med i sammanfattningen för beslutsfattare.

    Medlemsländerna bestämmer alltså rapportens tema, en övergripande översikt av innehållet och tar till slut beslut om sammanfattningen för beslutsfattare. Däremellan sker ett vetenskapligt arbete utfört av författare, experter och granskare. Observera att både medlemsländer och organisationer med observationsstatus kan nominera författare/experter och att SMHI går ut offentligt med en förfrågan om vilka som vill delta som granskare, se exempelvis denna artikel som söker granskare till delrapport II inom AR6 som behandlar effekter, sårbarhet och anpassning till klimatförändringar.” https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/ipcc-soker-expertgranskare-1.153567

    Vi publicerar löpande nyheter om IPCC på vår webb, det går att prenumerera på dessa via ett RSS-flöde så att man inte missar när det är dags för nomineringar eller granskningstillfällen.

    Leif Webbkoordinator