Evapotranspiration och evaporation

Hej jag undrar om ni har en formel för evapotranspiration och evaporation.

Kommentarer

  • Hej Nomi!

    Att beräkna avdunstning är inte helt trivialt.
    Det är även svårt att mäta avdunstning vilket förklaras i följande artikel: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/metoder-for-att-bestamma-avdunstning-1.80595

    I vår hydrologiska modell används olika sätt för att räkna ut avdunstningen.

    Jag föreslår att du börjar titta i den wiki som förklarar hur modellen räknar.
    Följ länken:
    http://www.smhi.net/hype/wiki/doku.phpid=start:hype_model_description:processes_above_ground  och läs under rubriken Evaporation

    Ha det gott!
  • Hej!
    Jag har tittat på länken som föreslogs:http://www.smhi.net/hype/wiki/doku.phpid=start:hype_model_description:processes_above_ground och läst under rubriken Evaporation.

    Jag vill använda mig av den enklaste modellen, alltså modell 0.

    Jag tycker dock att vissa parametrar är svåra att förstå vad det är för något. Vad är "Cevpam" och hur kan man hitta den? Jag antar att "dayno" är vilket dag det är på året räknat från 1 Januari. Men vad är "cevphh"? Varför är den just 45 i detta fall?

    Det stod även längre ner att: "Models 0-2 only use air temperature forcing". Men model 0 använder väl sig av mer än endast temperatur? Som man kan se på bilden jag bifogat finns det även mer termer att ta hänsyn till.

  • Hej Anna!
    Det stämmer Dayno är dag på året räknat från 1 Januari. HYPE använder en sinusformad årsdynamik för beräkning av säsongfaktor för avdunstning. cevpph är fasförskjutning och cevpam är amplituden i sinuskurvan. I exemplet ges cevpph = 45 för att få max korrektion för avdunstning i mitten av maj (45 dagar fasförskjutning från start av vår, dag 91). I S-HYPE (HYPE för Sverige) har cevpph och cevpam värden 67.5 och 0.25.
    mvh,
    Ghasem
    Allmänhetens Hydrolog
  • Tack så mycket för ert svar! Jag har ytterligare några frågor.

    Fråga 1:
    Värdena för cevpph = 67.5 samt cevpam = 0.25, gäller det för hela Sverige? Syd som nord? Vad är värdena för cevp och ttm? Är även dessa samma för hela Sverige? Finns det någon länk vart man kan hitta dessa värden?

    Fråga 2:
    På bild 1 står det att epotbase är den potentiella evapotranspirationen. Dock står det längre ner, på bild 2 att epotbase är den potentiella evaportionen. Står epotbase för potentiell evapotranspiration eller evaporation? Se bild 1 och 2.

    Bild 1. "The basic potential evapotranspiration (epotbase)"

    Bild 2. "The basic potential evaporation (epotbase)"

    Fråga 3:
    Från bild 1, representerar epot evaporation från vatten (eller kan man även använda denna ekvation för mark)? Om man fortsätter skrolla ner kan man se att man räknar ut evapp med markdjup etc.

  • Hej, Här kommer svar:
    Fråga 1: Parameter värde gäller för hela Sverige. De hittas på: https://hypeweb.smhi.se/
    Fråga 2 & 3: Ekvationen gäller alla lanuse-typer. Så det är mer korrekt att använda den generlla benämningen alltså "potentiella evaportion". Potentiell evapotranspiration är detsamma som potentiella evaportion men för landskap med växter (Landuse som skog, åkermark, betesmark,,,).
    Allmänhetens Hydrolog
  • Hej,
    Tack för svaren! Jag undrat även om "epotbase" beräknar evapotranspiration eller evaporation? (se fråga 2)

    Kunde tyvärr inte hitta någon data om cevp, ttmp samt cevpcorr i källan ni länkade.
  • Hej!
    Ja, epotbase är evaporation för t ex vattenyta och evapotranspiration för t ex skog.
    Allmänt tillgängliga uppskattningar av parametrarna hittar du i följande rapport:
    https://www.sgu.se/globalassets/grundvatten/grundvattennivaer/grundvattenbildning/rodhe-et-al_2006.pdf

    Allmänhetens Hydrolog