Er helt nya samkörda klimat temperatur höjnings modell

Hej,
På TV4 Nyheterna 22:00 den 24 oktober presenterades era nya beräkningar där tidigare prognos för 1,8 grader ökar till 2,4 grader, 2,9 grader ökar till 3,6 grader
och det värsta scenariot 4,8 grader ökar till 6,2 grader! Dvs vi kan få 5-6 grader varmare jämfört förindustriell nivå. Jag undrar var på er sida finns dessa nya siffror samt konsekvens beräkningar? Svara mig också här snälla vad det betyder för den tidsram om ca 8,5 år vi tidigare hade på oss att klara Parisavtalet om max 1,5 grader. Detta borde innebära att läget är än mer akut, hur mycket tid har vi på oss nu? Tacksam för utförligt längre svar i den här frågan och dessa nya beräkningar.
Övriga media har inte uppmärksammat detta vad jag har sätt, ni borde trycka på om det då detta förändrar allt, eller hur ser ni på saken?
Mvh
Lars Lennartsson
Uppsala

Kommentarer

  • Hej Lars,
    Du hittar motsvarande nyheten på våran hemsida: <https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/nya-globala-klimatberakningar-visar-pa-snabbare-uppvarmning-1.153511>.
    Vi håller på med att utvärdera dem nya simuleringar som visas i ovannämnda sidan, bl.a. för att kunna besvara din fråga: även den lägsta utsläppsscenario (motsvarande 1.9 W/m2 radiativ forcing) missar 1.5 grad C målet år 2100, därför behövs flera beräkningar för att exakt kunna bedömma konsekvenserna av den högre klimatkänslighet för att kunna stanna mellan 1.5-2 grad höjning ( med "klimatkänslighet" menas här hur mycket varmare det blir mellan den äldre och den senaste versionen av klimatmodellen, med samma utsläppsscenario). Det blir också relevant att se huruvida andra internationella klimatmodeller, som deltar i CMIP6 studien, även visar en högre klimatkänslighet jämfört med CMIP5, som SMHI:s klimatmodell.
    Kvalitativt kan man redan säga att det krävs tidigare och kraftigare minskning av växthusgaser för att klara 1.5 grad C målet, om den högre klimatkänslighet är bekräftad.
    Med vänliga hälsningar, Christophe