Dygnsmedeltemperatur

Hej Jag skulle vilja veta hur SMHI  beräknar dygnsmedeltemperaturen för en dag. Enklaste sättet är ju att lägga sig mitt emellan dagens högsta respektive lägsta temperatur. Men det kan ju bli ganska missvisande. Så hur räknar ni?
Med vänlig hälsning Lena NJ

Kommentarer

  • Enligt SMHI skulle det bli minus 4 natten till Tisdag, det blev minus 13. När kan har hästar är det extremt viktigt att bevaka dygnstemperaturen!  risker som fång etc.
  • Hej Elisabeth,

    Lokala variationer i vädret förekommer (dessvärre) mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser. Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn. Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd.

    Vi rekommenderar starkt att man kompletterar punktprognosen med meteorologens kommentar, som finns både på hemsidan och i appen. Detta är en minst lika viktig del av prognosen.

    Mer info här: Ortsprognoser-del i helheten

    Hoppas hästarna mår bra!

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst