Hur tolkar jag färgerna i kartorna med dygnsmedeltemeratur avvikelse från det normala?

Hej
Jag undrar hur man ska läsa av färgkodningen på era kartor av dygnsmedeltemperaturens avvikelse från det normala. Ska man tolka ljusgul som 0 eller ljusblå som 0? Det är lite svårt att förstå i och med att det finns 21 temperaturvärden och 22 färger.

Vänliga hälsningar Ivan Berg

Kommentarer

  • Hej!

    Ljusgult betyder avvikelse mellan 0.0 och +1.0 grader. Ljusblått betyder avvikelse mellan 0.0 och -0.1 grader.

    En avvikelse på exempelvis +1.0 grader ger en isoterm, dvs en linje.

  • Har SMHI konsulterat några personer med defekt färgsinne för att förbättra de olika  färgernas informationen?
    Åtta procent av svenska män kan inte skilja på rött och grönt och det blir ännu svårare när man använder blandfärger som t ex lila/gredelint/violett, orange, rosa, brunt, beige, etc. Eller kallar dem vid olika namn när man ska beskriva dem: cerise, indigo, khaki, lime, turkos m fl
    Hela färgskalan bör rättas till eller i alla fall göras om så att alla kan läsa den. Ta gärna hjälp av diskrimineringsförfattningarna.
    Rurik Löfmark
  • Hej Rurik,
    Förstår att det är problematiskt med färgerna. Vi har gjort mycket arbete senaste åren med att förbättra våra tjänster så att de ska bli mer tillgängliga för olika funktionsvariationer. Det kommer att bli bättre men tyvärr kommer det ta tid då vi har många tjänster att åtgärda och många funktionsvariationer att ta hänsyn till.
    Med vänlig hälsning,

    Josef
  • Tack Josef!
    Jag hjälper gärna till vid behov.
    Är det du som ytterst ansvarig för presentationerna?

    Hälsningar
    Rurik Löfmark
    Gävle
    Rurik Löfmark
  • Hej,
    Tack så mycket, hör av mig om det behövs hjälp. Det finns digitala hjälpmedel idag för detta men vi testar gärna på "riktiga människor" också.
    Är det avvikelsekartorna du menar så är det min kollega som är ansvarig. Jag är ansvarig för många andra produkter inom meteorologi för hemsidan.
    Med vänlig hälsning,
    Josef