Duggregn syns ej på radarbilder

Hej!

Varför syns inte duggregn på radarbilderna?

Jag bor i Jönköping och idag mellan 13 och 15 syntes inget regn på radarbilder och det stod 0 mm i timme för timme visningen.
Det regnade inte mycket, bara fint duggregn, men tillräckligt mycket för att man skulle bli blöt om man var ute en stund.

Kan ni inte skilja på duggregn och uppehållsväder?

Kommentarer

  • Hej!

    Duggregn faller alltid från stratusmoln, sådana moln har molnbas som högst 300 meter, oftast ännu lägre. Små duggregnsdroppar i ett så marknära skikt är svårt för radarer att fånga.