Driftstörning radar.

Hej SMHI !
Sedan ett par dagar tillbaka är det en driftstörning i Radar/blixt Sverige.
Norra Bohuslän och delar av Dalsland saknas. Beror detta på ett fel i anläggningen i Vara eller är det någon annat fel?
Återkommer till ett gammalt förslag: Informera via en rubrik "Driftstörning" när något fel uppstår och när det kan tänkas vara åtgärdat. Då vet era kunder och ni behöver inte svar på onödiga mail.
Med vänliga hälsningar
Börje Karlsson
Styrsö

Kommentarer

  • Hej!

    Det är riktigt att det fanns en del störningar när det gäller data från Vara-radarn, men den tycks fungera OK nu. Det är för tillfället anläggningen i Östersund som håller på att moderniseras:

    http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/uppgradering-av-...

    Du har förstås rätt i att det skulle vara bra med en löpande info om driftstörningar, jag taggar förslaget.

  • Hej, jag tycker om Radar sidan och tycker den är bra att använda för och kolla om det kommer någon skur som inte finns med på prognosen, men det jag saknar är nederbördtyper, finns flera olika länders ''smhi'' som tex. dmi, weather channel i usa som har det att man kan se om det är regn, snö, eller snöblandat regn. Skulle vara roligt om ni också kunde ha en sådan funktion. Mvh

  • Hej!

    De svenska radaranläggningarna håller nu på att uppgraderas så att de får dubbel polarisation, vilket innebär just det du önskar: man kommer att kunna skilja på olika typer av nederbörd.

  • Radarn i Vara verkar vara ur drift idag; den hade behövts nu när nederbörden kommer från nordost. Alternativet Norden 15 eller rättare sagt 30 minuter, innebär för stor eftersläpning för att kunna bedöma hur man skall anpassa sig till dagens nederbörd. Den kom för övrigt inte i form av regn utefter västkusten utan som snö.
  • Hej Torsten, tack för ditt inlägg!

    Precis som du skriver så var det problem med radarn i Vara under helgen, men detta skall vara åtgärdat nu!

    Ha det gott!
  • Och just i denna stund saknar Sverige-bilden täckning från Varberg i söder till Torsby i norr.
    Torsten