Det var bättre förr!

Hej SMHI.
Jag blir alldeles förvirrad av alla nymodigheter på sidan. Saknar satelitbilderna t.ex. och vädret ute i världen mm. Och registret där man kunde välja vilken sida, bra och informativt uppställt. Det var så klart och enkelt att hitta på er förra sida. Det här blev alldeles för rörigt.
Gör om gör rätt!
Mvh
Åsa Gordh
Gotland

Kommentarer

  • Hej Åsa, tack för ditt inlägg!
    Det är viktigt för oss att få all återkoppling, så att vi kan bli enklare att använda för vår största grupp; allmänheten. Vi har lagt alla allmänhetens tjänster under huvudmenyn "Vädret", om du för musen över den menyn (till höger om loggan) så hittar du en hel lista med våra tjänster. I mittenspalten hittar du t.ex. "Satellit, Norden", "Satellit, Europa" och "Satellit, Jorden".
    Världsvädret är inbyggt i förstasidan på www.smhi.se! Sök bara (ovanför kartmodulen) på vilken ort du vill ha prognos för, så kommer den.
  • Hej!
    Benägen att hålla med Åsa. Saknar logiken. Intrycket är ganska rörigt och hitta till satellit-bilderna, gör man definitivt inte som beskrivits ovan. I alla fall jag hittar dem inte på det viset.
  • Hej Staffan, tack för ditt inlägg!
    Vi är väldigt intresserade av att nå ut med våra produkter, så jag undrar hur gör du för att hitta satellitprodukterna på www.smhi.se, eller andra produkter?
    Vi arbetar ständigt med tillgänglighet och jobbar på att sajten ska vara lättnavigerad. Användarmönster vi har sett är att man först söker uppe till vänster, sedan nere till höger, följt av uppe till höger. Hur gör du?

    Vänliga hälsningar
  • Tyvärr måste jag hålla med om att det blivit sämre. Den tidigare layouten var enklare, renare och sobra. Det är lite Hedenhös över den nya sidan. Det borde ju vara tvärtom när man satsar nytt. Bakläxa!
  • Klumpig på bildskärm

    Hej SMHI,

    är era nya hemsidor gjorda endast för smartphones?
    På en stor dataskärm ser de väldigt klumpiga ut.
    Den tidigare versionen var mycket bättre.
    Det vore bättre med olika versioner
    för bildskärm och för smartphone/läsplatta.
    Det är standard för s.k. "responsiv" datalayout.
    Dataprogrammet känner av vilken typ av bildskärm som används
    och väljer rätt layout därefter.

    Mvh
    Joachim Rosenhahn

  • Nu har ni tagit bort något användbart och det med en mindre trovärdig förklaring ang. underhållet av sidan!

    Varför tar ni bort "Vädret i Sverige (tidigare version)"?

    Redaktör Ellen svarar:

    Rent tekniskt kommer gamla tjänsten snart "gå sönder" då det inte längre går att göra underhåll på sidan. Dessutom används en äldre prognosmodell som har sämre upplösning än den nya versionen, vilket leder till att de vid tillfällen gett olika prognoser.

    Skriver om saken här eftersom detta "högaktuella ämne" tydligen stängts ned för ytterligare kommentarer och inom endast ett dygn!?

    Argumentet sämre upplösning är heller inte något  jag "köper" som ett rimligt skäl. Dessutom så är den nyare versionen betydligt "rörigare" och t.ex. om man zoomar in så hamnar detaljer på varandra och tidsomfånget kan inte efterjusteras utan man måste zooma ut helt och börja om igen, osmidigt minst sagt! Vad är det som är så mycket bättre med detta?

    Ska man ändra något av en godtagbar anledning så är det väl för att det verkligen rakt av ska bli en förbättring, utan att göra avkall på något annat och som fungerar bra ...eller? Annars så ska man låta bli, att ändra och ändra bara för ändringens skull är vansinne för det bara saboterar det som ändå är användbart.

    Det finns inget egenvärde i att bara ändra för saken skull, de som ändå tycker det, brukar ledsamt nog bara beskylla de andra för att inte vara så förändringsbenägna! Det handlar inte om det, utan om att driva utvecklingen endast mot reella förbättringar, för att ta ett steg framåt, men samtidigt hamna två steg bakåt varje gång är ingen hållbar utveckling!
  • Hej!En bild säger mer än tusen ord. Ni har bytt ut symboler (bilder) mot ord och fraser, t ex "klart", "halvklart" etc. Detta har bringat överskådligheten från hundra till noll. Inte alls bra. Jag hoppas att ni inser detta själva så snart som möjligt.
    Hälsningar
  • Instämmer med flera andra att sidan blivit sämre. Den "gamla versionen" var texten mindre och diagrammen smalare och mer lättlästa. Ni tänker endast på användare av Smartphones. Men vet ni vad en "responsiv" webbsida är? Det är en sida som visar olika layout beroende på bildskärm. Detta är enkla funktioner som borde vara självklara. Ni har missat något. Vad säger webfirman som gjort layouten? Kan de inte bättre? Tog ni det billigaste? Söker mig nu en annan väderprognos.
  • YR har sen någon dag tillbaka uppdaterat och förnyat sina diagram (eller "Meteogram" som de benämner) med mindre kosmetiska justeringar. Deras är på en mera föredömlig nivå när det gäller tydlighet/överskådlighet än SMHI och ändå levererar/presenterar det man behöver.

    En annan sak som de är smartare på är att ha streckade regnstaplar och ett spann i presenterad nederbördsmängd då det råder osäkerhet, från den minsta förväntade till den maximala. Varför kan inte SMHI ha det? Går det prestige i saken och att inte ta efter något från en konkurrent? Det är ett fyrkantigt förhållningssätt att trots vid en prognososäkerhet för nederbörd endast fastslå en tänkbar mängd.
  • Jag håller med föregående som skrivit bra inlägg. Vad har ni gjort???

    Det är bara en massa bludder, bilder, rörigt och eländigt. Den gamla sidan var elegant, smidig och lätt att förstå. SMHI har ett uppdrag att leverera väderinformation för hela Sverige och dess befolkning - inte bara för flashiga hipsters med smarta telefoner!

    Ge era Jolt-cola så kallade utvecklare på IT-avdelningen något annat att leka med och ge oss tillbaka vår gamla sida! NU!!!
  • Vilken besvikelse det var att gå in på smhis väderprognos och hitta det här! Jag tittar nästan varje dag för arbetets skull (jag är ute en del) och för att se till att tomatplantorna inte fryser ihjäl. Det tidigare upplägget var så mycket lättare att förstå och tyda. Snälla, avskeda de ansvariga och byt tillbaka!
  • Snälla nån!
    Varför har ni tagit bort vädret/timma om man vill se hur vädret blir imorgon? Nu är det ju prognoser bara med 6-timmarsintervall ! Vansinnigt! Det händer ju en hel del med vädret på 6 timmar. Exempel: Vi vill inte veta hur vädret blir kl.8 eller kl.14 imorgon i Sthlm utan framåt fm 11-12-tiden.
    Nu går vi över till en annan vädersajt med bättre täckning!
  • Beslutet att ta bort 'Vädret (tidigare versionen)' var inte bra.
    Som Mikael B säger - Det stängdes för kommentarer väldigt fort...

    I kustbandet var denna ofantligt mycket bättre. Antagligen för att rutnätet var större och tog mer hänsyn till öppet vatten.
    Jag jobbar inom sjöfart och följer VIVA och SMHI:s prognoser mycket noga och ingen, varken DMI ller YR eller SMHI:S nya, har varit så bra som 'tidigare versionen'. Inte ens betaltjänsten som en del hamnar och lotsar har.

    Det påstås att upplösningen är bättre. Må så vara men eftersom man inte vet exakt var 'centrum' är i rutan så vet man inte heller var man själv befinner sig i förhållande till rutan.
    Om jag väljer tex, Halmstad eller Simrishamn och inte bor mitt i byn så stämmer det inte alls.
    I praktiken har ju faktiskt 'upplösningen' blivit sämre då många hamnat utanför rutan. Ska det vara bättre upplösning borde man kunna ange latitud och longitud istället för ortnamn.

    'Använd då hav- och sjöprognosen' säger SMHI. Den är ju sämre (!) och tar dessutom lång tid att ladda om man inte har bredband.

    I stort sett allting har blivit sämre och sämre på SMHI:s sidor år efter år. Förnyelse är nog bra, om det tillför någonting, vilket det inte gjort med den nya fula och klumpiga sidan med enorma bokstäver och figurer. (Windows har en inbyggd funktion för de med synnedsättning... På plattor och telefoner går det enkelt att zooma om man har två eller fler fingrar i behåll.) Låt oss med normal syn och dator slippa dessa blaffiga sidor. I nuläget väljer jag zooma ut för att ens kunna läsa sidorna (crtl -)!

    Argumentet att underhållet på sidan (tidigare versionen) snart är 'omöjligt' köper jag inte heller. I princip är det data som ska behandlas och presenteras i tabellform av en algoritm. Vi är nog många som hellre vill se en bra prognos istället för en 'lättläst och användarvänlig' sida med sämre prognoser. Jag är nöjd med en sida med bara text, i kolumner där man kan se de vanligaste uppgifterna man vill ha tex, vindstyrka etc.

    Vänligen återinför 'Vädret (tidigare versionen)' snarast.

  • Håller helt med "före gående talare"
    "Jag blir alldeles förvirrad av alla nymodigheter på sidan.. Och registret där man kunde välja vilken sida, bra och informativt uppställt. Det var så klart och enkelt att hitta på er förra sida. Det här blev alldeles för rörigt.
    Hälsningar
    Göran Lindberg
    Eskilstuna
  • Jag har brukat planera mitt färdsätt efter smhi-prognosen. Plötsligt hittar jag bara en bakvänd och rörig historik över hur vädret var i går. Ärligt talat vet jag det redan och behöver inte repetera. Hur kan jag hitta tillbaks till en vettig sida där dagens väder timme för timme presenteras?
  • Värdelöst, grovt och klumpigt och endast för små smartphones numera. Ni påstår att det inte går att underhålla den gamla versionen. Där har ni blivit fel informerade av era webbdesigners. Varför använder ni inte responsiv design som anpassar stilen efter bildskärm?
  • Utan att komma med därför och därför är det enkelt att konstatera att den "tidigare versionen" (som nu tagits bort ?) hade ett betydligt enklare och tydligare interface.
    Arbeta på att återkomma till denna modell - tack.
  • Hej SMHI!
    Måste hålla med om att nya layouten är betydligt sämre än den jag mötte igår kväll.
    ...och framföra önskemålet att ni ändrar tillbaka som det var igår.
    Då kunde jag se hur mycket nederbörd det skulle bli + hela vädret -dag för dag, timme för timme.
    Mycket enklare & överskådligare!
    Ni kunde väl iaf vara snälla och låta oss som vill möta den förra layouten.
    -låt folk välja!   -...och lagra valet i en "kaka"!
    Tack för ordet!

  • Hej!

    Hade det inte varit bättre att först förankra utvecklandet av "produkten" hos användarna genom att "höra efter" vad som var bra, och vad som kan göras lite bättre än att byta ut rubbet till ett helt nytt koncept? Gång på gång så ska webbutvecklarna snickra om sajter och den största orsaken brukar vara "vi måste göra det snyggare". Hur många uppskattar det framför användbarheten?

    Jo, jo det finns väl en å annan "trend-nisse" som tycker det är nödvändigt, men för den stora majoriteten så blir de mycket frustrerad över hur något användbart helt plötsligt blir mer eller mindre obrukbart! Kontentan av detta är att tid, energi o pengar slängs rakt i sjön. Detta fenomen är lite detsamma som inom tv-produktion där någon fjant bestämmer över alla att vid pågående tal så ska samtidigt en hög nivå av bakgrundsmusik spelas och enda chansen att kunna urskilja vad som sägs är att ha superhörsel (ibland kan väl knappast de heller höra vad som sägs). Varför gör man så, alltså fullkomligt struntar i tittarna? Jo, för att någon bestämmer att så ska det bara vara för då är vi väldigt hippa! Suuuck!!

    Nej, SMHI gör om - gör rätt, var lyhörda för kunden har alltid rätt, inte låta någon hipp webbdesigner få köra över alla andra!