Det nya utseendet på er sida. Kanske bra i appen men fullständigt värdelös på dator.

Dålig översikt på 10dygn, och vart har satelitbilderna och radar/blixt tagit vägen.  Den nya kartan urusel. Tack för mig. Från att ha varit en stor fan av er väderinfo så nejtack.

Kommentarer

  • Hej Anita. Radar och satellit hittar du under Väder > Radar och satellit
    https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt
    https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/satellit
    Vad är det du inte gillar med kartan?
    Vi skickar alla synpunkter till produktansvarig inför utvärdering.
    Leif Webbkoordinator
  • Jag håller med Anita - även i mobil. Tidigare fick en bra översikt över veckan genom att dagarna syntes i rad efter varandra, men nu är rutorna för varje dag så stora att det bara går att se en dag i taget.
    Det blir ett himla skrollande fram och tillbaka.
  • Efter uppdateringen av sidan är det väldigt segt att ladda upp, speciellt 10-dygnsprognosen.
    Spelar ingen roll om det är hemma eller på jobbdatorn.
    Dessutom om jag klickar på 10 dygn och sen diagram hamnar jag på 2-dygnsdiagram och måste välja 10 dygn en gång till.
    Sen undrar jag varför uppdateringen gjort, kan inte se några fördelar alls, tråkigare utseende bara.
    Per
  • Hej Per,

    Ändringarna beror till stor del på att vi har anpassat den inför kommande lagkrav kring tillgänglighet.

    Vi passade då även på att ändra lite på grafiken för att förbättra användbarheten, framför allt för mobila användare. Klickytor blir större t ex. Färgskalorna är justerade så att de ska bli tydligare kontraster som uppfyller lagkraven om tillgänglighet. Även personer med nedsatt syn ska enkelt kunna använda vår webbplats. Webbplatsens innehåll har ökat med åren så att vi har behövt dela upp innehållet mer.

    Ytterligare ett är att grafiken är en del av ett nytt designsystem som kommer att användas på alla våra tjänster. Det ger ökad användbarhet för användaren genom att alla tjänster funkar och ser ut på samma sätt och det kommer att göra det mer effektivt för oss att ta fram nya tjänster.

    De tester vi gjort har visat på bra resultat så vi hoppas att det kan vinna i längden.

    Vilken webbläsare använder du?

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
  • Tack för svar!

    Jag använder Chrome både hemma och på jobbet.
    Just nu kommer jag att använda YR, den känns snabbare och mer överblickbar.

    Mvh Per
  • Jag använder Google i datorn och Android i smarttelefon och läsplatta. Men det är bara i datorn som det är ändrat, tycker faktiskt att den stiliserade grafiken där är sämre.  Ser mest ut som plagiat av YR bild som jag aldrig tyckt vara bra.

  • Hej,
    Ok, vissa tjänster kan ha lite "hicka" i början. Än så länge är det bara på smhi.se vi ändrat utseendet, appen ser ut som tidigare.

    Hoppas du ger nya hemsidan en chans!

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst