Den totala värmemängden i Sverige

Hej,
denna sommar har haft många rekord.
En intressant statistik - som jag inte sett att ni fört - är den totala värmemängden över Sverige.
I era modeller är ju Sverige indelat i rutor och för respektive ruta mäts/observeras/prognosticeras en temperatur, med andra ord borde rimligen snitttemeperaturen för hela Sverige lätt kunna tas fram.
Min känsla är att Sverige som helhet - mätt momentant, per dag eller per månad sannolikt aldrig varit såpass varmt.

Ser fram emot ert svar

Kommentarer

  • Hej Richard. Det är bra förslag. I samband med ett Europeiskt projekt då meteorologiska data återanalyseras diskuterar vi att ta fram liknande produkter, så det kan nog komma framöver.
    Erik Klimatologi