Den kvava sommare 2021

Jag undrar hur det kommer sig att det har varit så kvavt o varmt så länge i sommar? Kan inte minnas att det varit så kvavt o varmt tidigare somrar. Hälsningar Per
Per Johansson

Kommentarer

  • Hej Per,

    Tack för din fråga.

    Jag har tagit den vidare till våra meteorologer som svarar såhär:

    Det beror på fördelning av högtryck och lågtryck och vilken typ av luftmassa som förs in över oss. Särskilt en bit in på sommaren kan luften vara varmare och fuktigare och då det kan upplevas som kvavt, särskilt om det även är vindstilla.

    Att denna sommaren skulle avvika från somrar i närtid är inget vi tänkt på. Men var en viss typ av luftmassa bildas och hur länge den berör ett område kan påverka. Likaså om det där du befinner dig funnits fukt i marken som kan avdunsta och om solen fått komma åt att värma mycket.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie