Datum för islossning i Ångermanälven

Hej!
Jag undrar om det finns någon statistik för datum för islossning i Norrlandsälvarna, och för hur långt tillbaka i tiden?
Jag är främst intresserad av Ångermanälven och tidsspannet 1920-1940.
Vänliga hälsningar Maria Andersson

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Vi har inte så mycket färdig statistik för islossning på älvsträckor, det är bara för Torneälven vid Haparanda som det finns en tidsserie från 1700 och fram till idag. Vi har en del material i våra arkiv för andra älvar, men det är en hel del jobb för oss att ta fram den.
    SMHI har dock mycket islossningsdata från sjöar, från slutet av 1800-talet och framåt. I Ångermanälvens avrinningsområde finns data för ca 70 sjöar, vissa med observationer för några enstaka år medan det för andra finns långa tidsserier. Islossning för sjöar kan vi ta fram om du anger vilket område du är intresserad av.
    Jag föreslår att du hör av dig till hydrolog@smhi.se för fortsatt kontakt i frågan.
    Allmänhetens Hydrolog