Data över vegetationsperiodens längd

Hej! Jag har haft mycket användning av er karta över vegetationsperiodens längd,
men skulle ha ännu mer användning av de data som kartan konstruerats från. Finns de i det öppna arkivet eller någon annanstans på smhi.se? Jag har letat men inte funnit.

Notera att jag inte menar de årsdata över vegetationsperiod som finns på den här sidan. De är endast uppdelade i norra/södra Sverige; jag söker något med högre spatiell upplösning. Behöver inte vara nya siffror; referensvärden går jättebra.

Tacksam för svar!
Olle Lindestad, Zoologiska institutionen, SU

Kommentarer

  • Hej!
    Kartan är baserad på uppmätta temperaturer (dygnsmedel) då temperaturen varit över +5 för åren 1961-1990. Rådata är alltså observationer per station. Dessa finns i vår Öppna Data se tex http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=0
    välj temperatur, dygnsvärde och station.

    Själva kartan är en analys (handdragen) utifrån dessa stationsvisa data som sedan gjorts om till en bild.