Dagsljus, definition

Hej!

Såna här grå dagar undrar jag ibland om det verkligen kvalificerar som "dagsljus"? Mäts dagsljuset t.ex. i Stockholm nånstans? Jag hittade en tabellen här på wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Daylight och blev lite nyfiken på hur ljust det faktiskt är ute en sån här grå dag nära vintersolståndet?

Vänliga hälsningar Sofia

Kommentarer

  • Hej Sofia,

    Tyvärr känner jag inte till om det görs några mätningar av ljusstyrkan regelbundet någonstans, så jag har inget bra svar till dig. Möjligen kan du vända dig till något universitet. Vi mäter själva endast energin på infallande strålning, och "solskenstiden" då inverkan från moln är försumbar. Dagsljus råder generellt då solens övre rand är över horisonten, och dessförinnan grynings och skymningsljus, se här tillexempel: Gryning och skymning | SMHI

    Vänliga hälsningar

    Sandra Klimatolog