Dagens temperaturer

När det gäller temperaturer vid ett viss tillfälle som ni redovisar vid vissa klockslag så är väldigt ofta Adelsö den plats med högsta värdena i hela Mälardalen. Vad är det som gör att en ö i Mälaren får så höga värden? Är det felkalibrerade instrument eller har de fått en felaktig placering som gör att värdena är så höga?

Kommentarer

  • Hej!

    Temperaturuppgifterna från Adelsö A ser helt OK ut, tycker jag. Om vi tittar på medeltemperaturen under de senaste 12 månaderna (augusti 2018 - juli 2019) i Mälardalen så får vi:

    Eskilstuna och Västerås: +7.8 grader.
    Södertälje: +8.0 grader.
    Adelsö: +8.1 grader.
    Centrala Stockholm: +8.7 grader.

    Att centrala Stockholm utmärker sig beror på uppvärmningen från alla byggnader där.
  • Hej!
    Finns statistik över temperaturen på en ort under en viss månad? Jag har hittar grafer över Sverige men ingenting som visar siffror.
    Ex. Piteå: 1 februari, -10, 2 februari, -7, etc...
  • Hej Anneli,

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    • Välj först parameter (Lufttemperatur, Nederbördsmängd, Byvind etc).
    • Filtrera stationer till ”Aktiva stationer”, zooma in på kartan och klicka på någon av prickarna som ligger i det område du är intresserad av.
    • Sedan väljer du att ladda ner data för ”Historisk data”, ”Senaste fyra mån”, ”Senaste dygnets data”, "Senaste timmens data". Filen öppnas då i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när Excelfilen öppnas måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.
    Tänk på att tiden i filen är UTC (för svensk normaltid +1 timme, svensk sommartid +2 timmar)

    Önskar dig en fin helg!

    Vänliga hälsningar