Ökar/minskar längden på dag och natt lika mycket för varje dag?

Hej. Jag har några frågor angående astronomi:

  1. Är det så att alla platser på jorden har två dagar om året där natt och dag är lika långa?
  2. Ökar/minskar dagarnas/nätternas längd lika mycket för varje dag mellan från sommarsolstånd-vintersolstånd och vise versa? Alltså om dagarnas längd blir kortare under vinterhalvåret i precis samma takt som dagarnas längd blir längre under sommarhalvåret?

Tack för svar!

Kommentarer

  • Hej!

    Dagens/nattens längd varierar symmetriskt under året. Här finns ett bra diagram som visar dagens längd för nordlig latitud 30, 50, 60 och 70 grader:

    http://www.physicalgeography.net/fundamentals/6...

    Rent matematiskt är dagen (i detta fall = den tid då solen är över horisonten) och natten (i detta fall = den tid då solen är under horisonten) lika långa över hela jorden vid två tillfällen: vårdagjämning och höstdagjämning. Det är vid dessa tillfällen då solen ligger exakt på himmelsekvatorn.

    Men:
    Även när solen matematiskt ligger alldeles under horisonten så går den att observera därför att refraktionen i jordens atmosfär lyfter upp objekt vid horisonten ungefär en halv grad (vilket av en händelse också råkar vara solens skenbara diameter). Detta tar man hänsyn till vid beräkning av soluppgång och solnedgång, dessutom avses solens övre kant (inte solskivans centrum). Därför kommer enligt almanackan dagens längd vara större än nattens längd vid vårdagjämning och höstdagjämning.

    Bifogad fil: