Byig vind

Vad är det som gör att vinden vid lågtryckspassager blir så byig . Vinden ökar ju ofta till dubbla vindstyrkan just i byarna
// Bengt

Kommentarer

  • Hej Bengt

    Vinden är alltid byig men vi märken mer av byigheten vid lågtryckspassager eftersom hastigheten då är högre.
    Byigheten beror att underlaget (marken) inte är jämt. I kuperade skogsområde kan byvinden vara upp mot tre gånger så hög som medelvinden, vid en flygplats 1,5 -2 gånger så hög och ute till havs kanske 1,2 - 1-3 gånger så hög.

    Jämför strömmande vattnen i vattendrag. Om botten är jämn strömmar också vattnet jämt men om botten är stenig och ojämn uppträder mycket virvlar i vattnet.

    Hälsningar

    Lennart Wern