Bottenhavet vs Bottenviken på sjörapporten?

Under senaste tiden/året har ni flera gånger använt begreppet "Hela Bottenviken" och då menat Bottenhavet, N.Kvarken och Bottenviken tillsammans. Detta känns för oss som bor i Norrland lika dumt som att "Hela Finska viken" även innefattar Östersjön!
Det allvarliga med detta tycker jag dock var för några dagar sedan då ni pratade om "Sydligaste Bottenviken" (snö eller kulingvarning tror jag?) och uppenbarligen menade "Södra Bottenhavet" vilket framgick klart av era väderkartor.
Förhoppningsvis är detta bara en ovana som smugit sig in i er vokabulär men den kan i förlängningen få stora konsekvenser så jag hoppas ni klargör vilka benämningar som betyder vad.

Kommentarer

  • Hej Staffan!

    Du har helt rätt i att små fel som kan verka som petitesser i förlängningen kan få stora konsekvenser.

    Vad gäller Bottenviken vs Bottenhavet kan vi använda begreppet ”Bottniska viken” och då menar vi Bottenhavet, norra Kvarken och Bottenviken, ibland kan även Skärgårdshavet och Ålands hav ingå i detta begrepp, men här går meningarna något isär.

    Däremot låter det konstigt att vi skulle ha använt oss av ”Hela Bottenviken”, vilket jag håller med om är fel och också förvirrande.

  • Hej Ellen
    Nr 1 för att undvika missförstånd är naturligtvis att ni konsekvent använder samma beteckningar, där är vi definitivt överens. En tanke jag fick nu är att ni sätter ut dem, gärna i kombination med kartbilder, på hemsidan.
    Jag undrar dock vart ni fått begreppet "Bottniska viken" ifrån från början?
    På landvädret är ni bra på att dela upp det som folk från Götaland och Svealand kallar "Norrland". (Jag själv bor i Hälsingland, i "Södra Norrlands Kustland", på gränsen mellan "Södra Bottenhavet" och "Norra Bottenhavet".)
    Jag inser att det inte är helt lätt att hitta en bra benämning på vattnen norr om Östersjön men min reaktion blev lite fördomsfullt att ni som bor nära den egentliga Östersjön ser det som en liten vik i norr ungefär som att kalla allt norr om slussen för "Norrland".
    Möjliga alternativ är väl att rabbla alla delarna eller säga "från Ålandshav till Bottenviken"?
    Nåja, vi "Norrlänningar" är vana vid att slås ihop så vi får väl stå ut med att bo vid en vik bara definitionen hålls konstant och är lätt att hitta! :-)

  • Tack för din återkoppling!

    Jag skickar vidare din kommentar till prognoscentralen så får de se över sjörapporteringen så att de håller sig konsekventa! I sjörapporten på smhi.se går det att se områdena i en interaktiv kartvy.