Blåsigast mitt på dagen - Varför det?

Hej, när jag ser 10-dygnsprognosen är det oftast blåsigast mitt på dagen och när dagstemperaturen är som högst. Varför är det så? Vilka mekanismer styr detta fenomen? Hur är detta korrelerat till årstidsvariationerna?

Hälsningar

Kommentarer

  • Hej, Vindarna som syns i prognosen avser förhållandena nära marken. Något förenklat kan man säga att vindarnas styrka avgörs av hur stora lufttrycksskillnaderna är. Någon km upp i atmosfären dominerar denna faktorn, men ju närmre jordytan vi kommer desto större inflytande får friktionen från jordytan; vegetation, byggnader mm bromsar generellt vinden från jordytan och en bit upp genom atmosfären.

    Men hur kraftig denna koppling (bromsning) mellan jordyta och atmosfär är beror även av hur temperaturen varierar i de lägsta skikten. Under natten kyls ofta jordytan och den lägsta delen av atmosfären ner. Det uppstår ett marknära skikt som delvis frikopplas från de kraftigare vindarna högre upp.

    Effekten av detta blir att vinden i de jordnära skikten avtar medan det fortsätter att blåsa högre upp. Sett över tid är det därför lite blåsigare dagtid och lite mindre nattetid.

    En annan faktor som ger en motsvarande effekt på vindarna under dygnet är sjöbrisen (mest markant under vår och försommar). Sjöbrisen startar lite försiktigt under förmiddagen och brukar vara fullt utvecklad på eftermiddagen. Motsvarande landbris under natten är svagare.