Blåsig period i delar av Västsverige

Hej!
Det har varit en minst sagt blåsig period i delar av Västsverige, (jag bor i Dalsland) med byar på uppemot 20 sekundmeter. Detta väderläge har varit i det närmaste konstant de senaste 2 veckorna - med olika vindriktningar. Vi har fått en knäckt flaggstång och flera träd har blåst ner.
Vad beror detta väderläge på? Jag kan inte påminna mig om att det varit så blåsigt under en lika lång period tidigare.
Med vänlig hälsning
Kenth Wärnebo

Kommentarer

  • När man får omfattande lågtrycksaktivitet, som nu, får vi räkna med blåsigt väder. Man kan säga att det är en naturlig del av det svenska klimatet. Det har hänt många gånger tidigare, och det kommer att hända även i framtiden. Men just när man är inne i en sådan period så kan det kännas ovanligare än det kanske rent statistiskt är.