Beröm och tack

Jag vill gärna tacka och berömma er för era forskningssidor. De är mycket intressanta och är alltid up to date.
Tack än en gång.
Anders Ervik

Kommentarer

  • Hej Anders,
    Stort tack för ditt positiva inlägg när det gäller våra forskningssidor. Det finns en sida med lite mer informativ information som för dessa sidor. Du kanske redan har läst sidan men jag vill ändå lämna dessa rader här:

    SMHIs forskningsavdelning utvecklar ny kunskap för samhällets nytta

    Väder och vatten påverkar stora delar av samhället, samtidigt som samhället är beroende av dessa. Ett förändrat klimat och ökade krav inom miljöområdet ger nya förutsättningar. SMHIs forskning utvecklar ny kunskap för säkra beslut till samhällets nytta, och till din hjälp i små och stora beslut.

    SMHI bedriver tillämpad forskning inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimat. Kunskap, modeller och verktyg som beskriver processer i atmosfären, i havet och på land behövs för att SMHI ska kunna ta fram beslutsunderlag med praktisk samhällsnytta för många områden i samhället.

    Forskningen är viktig både för att utveckla SMHIs prognosmodeller och för att ta fram beslutsunderlag för enskilda människor, såväl som offentliga och privata näringar i samhället. Forskare förbättrar prognosmodeller för väder- och vattenförhållanden samt utvecklar metoder för analys av klimat och miljö i atmosfär, sjöar, vattendrag och hav.

    Klimatrelaterad forskning

    En stor del av forskningen är klimatrelaterad. Forskare utvecklar klimatmodeller, producerar klimatscenarier och deltar i effekt- och anpassningsstudier. Matematiska modeller och metoder att använda data från satelliter, radarsystem och andra observationer är centrala i forskningen.

    Omfattande samverkan

    Forskningen sker ofta i samverkan med andra institut och forskningsinstitutioner. Att samverka i svenska forskningsprojekt, EU-projekt och andra internationella projekt utvecklar verksamheten.

    SMHIs forskning är i hög grad externt finansierad. En fjärdedel av omsättningen kommer från SMHIs anslag och används bland annat för finansiering av de viktiga beräkningsdatorerna.

    SMHIs forskning är en resurs för både SMHI och det svenska samhället.