Vad är definitionen av årsvisa lägsta temperaturer?

Funderar kring den meteorologiska definitionen av årsvisa lägsta temperaturer, främst avseende luft-, men även vattentemperaturer.
Om den lägsta temperaturen under 2015 jan-apr var -10C, men dec var -20...
I vilka sammanhang skulle ni betrakta 2015 års lägsta temperatur som -10...eller skulle 2015 års mintemperatur representeras av årets sista månad som snarare hör till vintersäsong 2016?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är kalenderdefinitionen som gäller, så att 2015 års lägsta temperatur avser perioden 1 januari 2015 - 31 december 2015. Med följande lilla tillägg: temperaturdygnet slutar klockan 18 UTC och börjar klockan 18 UTC föregående dygn. Så om man ska vara riktigt noggrann, är perioden som gäller för 2015 års lägsta temperatur:
    31 december 2014 klockan 18 UTC - 31 december 2015 klockan 18 UTC.