Befinner vi oss i en istid just nu?

En istid består ju av glaciala och interglaciala perioder där ismängden och temperaturen varierar kraftigt mellan perioderna. Den senaste glacialen tog slut för ca 10 000 år sedan, men betyder det att istiden som hållit på i 2,6 miljoner år tog slut då för 10 000 år sen, eller är det så att vi fortfarande befinner oss inom istiden som nu alltså är inne en interglacial period?

Kommentarer

  • Hej Quaternary.
    Historisk sett har cykeln med en glacial och en interglacial period sammanlagt varat i 100 000 - 150 000 år där uppvärmningen har gått relativt snabbt och nedkylningen relativt långsamt. I detta "glaciala" sammanhang befinner vi oss alltså nu i en interglacial varm period (sedan 10 000 år) som nu senaste 200-åren snabbt har blivit ännu varmare på grund av den globala uppvärmningen till följa av våra utsläpp av växthusgaser. Om denna cykel skulle fortsätta skulle vi förvänta oss en 100 000 år lång nedkylning. Dock har dagens klimatsimuleringar gjorts 100-300 år framåt i tiden och inom den tidsperioden visar på en fortsatt snabb uppvärmning. Om ca 10 000  till 20 000 år vet vi nog mer om vart vi är påväg i "glaciär" bemärkelse.
    Erik Klimatologi
  • Så rent tekniskt så befinner vi oss alltså fortfarande inom istiden?
  • Ja, det kan man säga även om den effekten så att säga druknar i en pågående klimatförändringen.
    Erik Klimatologi