Bara en reflektion

Vill bara säga hur mycket jag tycker om sjörapportens uttryck "måttlig sikt". De får se lite grand så där, inte så mycket så de blir bortskämda, men så de i alla fall ser så de klarar sig.

Kommentarer

  • Hej Marianne,
    Ja, med måttlig sikt avses sikt mellan 4-10 km!

  • Undrar en sak...
    Igår regnade det i stort sett hela dagen i Stockholmsområdet. I
    Solna där jag bor finns idag fortfarande stora pölar kvar. Löparna
    i marathonloppet såg jättesura ut på tv. Men enligt SMHI:s statistik
    för lördagen ("beräknade värden" för senaste dygnet) var det i stort
    sett uppehåll. Hur kan det bli så tokigt? Likadant för nån vecka sen(förra söndagen?), regnet vräkte ned, jag blev plaskvåt av att gå
    t affären o handla 25 m bort. Men enl SMHI regnade det noll
    den dagen. När jag, av ren nyfikenhet, o bra ett tag i efterhand, kollade
    nån tidning visade det sig att jag haft rätt o SMHI fel; det hade
    öst ned hela dagen...

  • Hej. Ja du har helt rätt i vad du säger. Det är något problem med dessa data och vi har felanmält detta och man jobbar på problemet.

  • Hej. Jag brukar jämföra väderprognoserna några dagar framåt i Karlskrona, där jag bor, på yr.no och dmi.dk med SMHI och på senare tid har de andra två i stor utsträckning haft prognoser med varierande mängd regn medan SMHI oftast inte har haft något regn alls i sina prognoser. Utfallet har inte heller varit till SMHI:s fördel. Håller med om att det måste vara något fel på SMHI:s data.
    Efterlyser också en grafisk översikt av vädret timme för timme de kommande dygnen i likhet med "meteogrammet" på yr.no, som är betydligt mer lättöverskådligt än SMHI:s 10-dygnsprognos i diagramform. Där framgår också beräknade min- och maxnivåer för nederbörden. Jag tycker att meteogrammet uppfyller alla mina önskemål! Föreslår att även SMHI tar fram ett sådant meteogram!

  • Hej och tack för dina synpunkter.

  • Hej, om man söker på en ort ovanför polcirkel så visas månskäran och inte solen i tabellen.

  • Detta gäller förstås nu under polarsommaren