Avdunstning från sjöytor en julimånad som denna

Mer specifikt undrar jag hur stor avdunstningen från sjöar är i Västerbottens (landskapet) inland uttryckt i mm/dygn

Kommentarer

  • Hej Jan!
    Ja, denna heta sommar har avdunstningen varit ovanligt hög, åtminstone från sjöar där vattentillgången är obegränsad. Det är svårt att direkt mäta avdunstningen men vi uppskattar den från vattenbalansen. De tre senaste månaderna (maj-juli) har avdunstningen från sjöar i Västerbottens inland varit knappt 2 mm/dygn, medan stora sjöar i södra Sverige haft ungefär dubbelt så hög avdunstning, dvs ca 3-4 mm/dygn. Under blåsiga dagar med låg luftfuktighet och höga temperaturer kan avdunstningen från sjöar i Sverige nå 4-5 mm/dygn. Kring Medelhavet kan avdunstningen från vattenytor nå 10 mm/dygn sommartid.

    Du kan själv se siffror på avdunstning i vår tjänst Vattenbalans, summerad över de senaste 3, 6, 12 eller 24 månaderna.
    Niclas Hydrologi
  • Tillägg till avdunstning - men från Östersjön.

    Över dom stora oceanen uppstår cykloner när yttemperaturen når över 25° - 30°C.
    Är Östersjön stor nog för nåt liknande?
    Eller får Vi vänta på en Baltisk katastroffilm... .

    Daniel Malcus
  • Hej Daniel!
    Jag känner inte till något fall i Skandinavien där man konstaterat att höga vattentemperaturer i omgivande hav direkt orsakat oväder, men vi har även stora sjöar i landet som kan påverka vädret.
    Niclas Hydrologi