Atmosfärforskare/ingenjör

Hej! Mitt namn är Jonas och jag håller på med ett skolarbete. Jag undrar om det finns atmosfärforskare på SMHI och i sådana fall vilka uppgifter har dessa personer? Dessutom undrar jag hur sammarbetet ser ut med andra länder (t.ex. USA och England), och om det skiljer sig på något sätt hur de jobbar i dessa länder jämfört med i Sverige?

Kommentarer

  • Hej Jonas, ber om ursäkt för sent svar.

    Det jobbar flertalet atmosfärsforskare på SMHI, varav de flesta jobbar inom disciplinerna meteorologi med fokus på väderprognoser samt klimatologi där man studerar klimatet och dess förändringar. För atmosfären handlar klimatforskningen mycket om hur luftens cirkulation, nederbörd (regn/snö), moln och temperatur påverkas och ändras i och med klimatförändringar, samt atmosfärens växelverkan med jordytan (t.ex. utbyte av energi). Forskarna på SMHI använder allra främst klimatmodeller, matematiska beskrivningar av klimatsystemet (av vilket atmosfären är en del), som vi kör över olika tidsperioder – dels historiska perioder så att man kan jämföra modellresultaten med observationer av verkligheten, och dels för framtida perioder utifrån olika scenarier (t.ex. förändrade växthusgaser närmaste 100 åren).

    Det pågår väldigt mycket internationellt samarbete inom meteorologi och klimatologi, och SMHI är överlag ganska involverad i detta. Allra främst inom EU där det ständigt pågår stora projekt med syfte att öka kunskapen inom nämnda discipliner. Man träffas ofta på internationella konferenser och presenterar och diskuterar senaste rönen. Det finns också projekt där man samarbetar ännu mera internationellt, med forskare utanför EU, t.ex. med USA eller länder i Asien. CORDEX är ett sådant projekt (https://cordex.org/) där SMHI är mycket involverade.
    Andra liknande institut ute i Europa jobbar på liknande sätt som i på SMHI, i alla fall när det gäller just forskning i klimatologi. Sedan finns det givetvis skillnader beroende på hur stort ett institut är, hur mycket resurser man har tillgång till – det finns t.ex. institut i Tyskland och England som är betydligt större än SMHI och kan därmed ha en större bredd på sin forskning (fler discipliner, fler modeller, osv).

    Mvh, Petter
    Susanne Kundtjänst