Återkommande blockeringar

Hej, varför har inte SMHI närmare analyserat eller diskuterat det extrema väder vi haft detta år i särsklit norra europa? Ända sen februari har vi haft högtrycksblockeringar som endast ibland släppt igenom lågtryck. I tyskland är vattenstånden rekordlåga i floderna och torkan är på vissa håll den värsta sedan år 1540(!!) och nu har vi ytterligare en högtrycksblockering på väg in. Detta riskerar att bli ytterst alarmerande och skulle vi få en torr vinter kommer vattenbristen bli akut i stora delar av sverige. Som sagt varför diskuteras inte detta på samma sätt som det görs i andra europeiska länder? Borde ligga inom ramen för ert ansvar. Tacksam för svar /Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas,
    Ursäkta dröjande svar, detta har jag nu fått från våra klimatologer:

    "Vi planerar en vetenskaplig artikel som analyserar sommarens väder ur olika aspekter. Det kommer säkert att komma ett antal andra vetenskapliga artiklar om de långvariga blockeringssituationerna även från andra institutioner."

    Hoppas svaret är tillfredställande, önskar dig en fortsatt bra måndag!