Åska och värme

Hej
Jag har undrat hela sommaren varför det inte åskar mer när det har varit så varmt i 3 månader. Beror det på att vi inte har haft något lågtryck i närheten som hjälper till med att skapa åska eller ? Och sedan undrar jag om det här med den varmaste sommaren på 260 år. Hade man verkligen termometrar med likvärdiga mätmöjligheter år 1750  som vi har idag ?

Kommentarer

  • Hej Inge

    Det var ju en ganska torr värme tidigare i somras och i samband med högtrycken
    inte så mycket som kunde utlösa åskan.

    Temperaturmätningarna har nog hållit acceptabel kvalitet genom åren men naturligtvis ändå förbättrats på 250 år. När det gäller de varmaste somrarna är det ändå egentligen ingen riktig konkurrent under de allra tidigaste mätningarna på 1700-talet. Så för de platser i Sverige där vi hade mätningar på 1700-talet kan vi säga att årets julimånad är den varmaste.
    Erik Klimatologi