Åska & Blixt

Hej!
Kan det bara åska eller åskar och blixtrar det alltid? Alltså kan åskan komma själv eller blixtrar det alltid innan det åskar?

Kommentarer

  • Hej Stefan. Benämningen åska används ofta sammanfattande för både ljudet och ljuset. Men ut ifrån hur du skriver din fråga antar jag att du syftar på ljudknallen. Ljudet är en effekt av blixten som är den elektriska urladdningen, så båda förekommer alltid vid åska, även om man ibland bara uppfatta det ena av fenomenen.

    Här kan du läsa mer om åska: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aska-1.658

    MVH Erik
    Erik Klimatologi