Årets sommarväder

Hej,

Jag vet inte om detta är rätt forum, men jag tänkte ni är ju experter så det är bäst att höra med er först.

Har jag fel när jag säger att det har regnat väldigt mycket i sommar i Sverige i år?
Eller är det just Stockholm som har haft väldigt otur just i år?
Jag undrar även om att man kan förutse att det kommer bli en regnig sommar, ungefär som en skröna är att "slaskar Anders, braskar Julen" vet inte om det är rätt term. Men poängen är att om det är slaska väder runt lucia eller så, kommer det vara dåligt väder på julafton.

Finns det någon historisk koppling till sådana påståenden?

Till sist, en dum fråga: Oftast känns det som att om väderprognosen säger att det ska vara sol på fredag om man tittar idag(onsdag) men regn på lördag. Blir vädret ofta framflyttat en dag. Dvs sol på torsdag och regn på fredag. Är det helt galet påstående eller finns det någon sanning i det?

Med vänliga hälsningar
Kim Gehrke