Vilken är årets kallaste månad?

Hallå!
Jag och en kollega har länge diskuterat vilken som är årets kallaste månad. I vissa sidor relaterade till SMHI får vi fram att Januari är årets kallaste månad och på andra sidor relaterade till SMHI får vi fram att Februari är årets kallaste månad. Vilken är den temperatur kallaste månaden (i medeltemperatur) i Sverige?

Vilken månad är den temperatur då det är kallast för flest svenskar, sett utifrån deras bostadsort?