Är uppgifterna rätt gällande total avrinningsarea Örlingen, ObjectID 5373?

Hänvisar till ”SMHI SVAR 2016_3”. Enligt OBJECTID 5373 (Utloppet av Örlingen) så är hela dess avrinningsområde, AAUEB = 1099,35. När jag kombinerar alla delavrinningsområden i GIS från OBJECTID 5373 och uppströms så får jag totalarea 1108,1, d.v.s. 8,75 mer än värdet som SMHU anger för OBJECTID 5373. Har försökt flera gånger analysera om jag markerat områden som inte berör hela avrinningsområdet för OBJECTID 5373, men kan inte se att jag gjort fel. Har jag eller SMHI fel dataunderlag? De 106 stycken OBJECTID anser jag tillhör hela avrinningsområdet finns i bifogad fil.

Kommentarer

  • Hej Pelle!
    NU har jag gjort samma undersökning som du redan utfört, dvs att dels sammanställa alla delavrinningsområden som leder till Örlingens utlopp, och därefter summerat deras areor. Oavsett om jag använder kolumnen "areal" eller kolumnen "shape area" så får jag samma resultat som du 1108,10 km2. Och med det sagt vill jag bekräfta att du gjort en korrekt och viktig iakttagelse!
    Nästa steg för mig är att kontrollera det script som beräknar AAUEB så att det räknar rätt, och därefter kontrollera vid vilken tidpunkt som beräkningen gjordes. Eventuellt kan det ha skett förändringar i geometrin för vissa delavrinningsområden, men att man har glömt att därefter uppdatera AAUEB.
    Jag återkommer!
    Mvh,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert
  • Hej
    Kan i så fall vara systematiskt fel i Svartälvens huvudfåra. Har inte beräknat uppgifter på samtliga avrinningsområden i huvudfåran, men även nedströms belägna (i förhållande till OBJEKTID 5373) OBJECTID 13937, 4829 och 4641 har AAUEB ca 8,75 km2 mindre än vad jag kommit fram till. Tittat på en del "sidofåror" (t.ex. OBJECTID 5326, 14009, 55489) som rinner till huvudfåran och de verkar vara OK. En ytterligare variant om avrinningsområdena storlek som skiljer sig är uppgifter i VISS, vilka dock kan vara av en äldre version än SVAR 2016_3, se t.ex. lång ner på sidan under rubriken "Data om delavrinningsområden (Webtjänst)": http://viss.lansstyrelsen.se/Waters.aspx?waterMSCD=WA75999644 Där är AAUEB 1,06 km2 mer än vad jag kommit fram till och 9,81 km2 mer än i SVAR 2016_3.
  • Hej igen,
    Jag har kollat motsvarande uppströms area i SVAR2012 samt i Vattenwebb. De båda visar på en totalarea av 1108 respektive 1109 km2. Inga förändringar har skett av de ingående delavrinningsområdena. Jag misstänker starkt att det skett en ynkans förändring av det script som beräknade arean till AAUEB.
    Nu gäller det att dyka in i scriptet för att tolka vad det gör, men framförallt ifall det exkluderar någon area på grund av obskyra regler.
    Tack igen Pelle!
    Ola GIS- och databasexpert