Är nymånen synlig efter solnedgången?

Hej
Vi undrade ifall nymånen är synlig idag den 04/07/2016 efter solnedgången ?
Skulle ni kunna publicera svaret på er hemsida så att Sveriges muslimer kan se det.
Detta är då det är Eid imorgon den 05/07/2016 och ingen fasta ifall nymånen är synlig efter solnedgången.

Tack

MVH
Familjehemmets förening

Kommentarer

  • Hej!

    Det är egentligen inte en meteorologisk utan en astronomisk fråga, vilket är utanför SMHIs område men ska ge det svar jag kan hitta, hoppas det blir bra.

    Enligt en meteorolog här på SMHI kan man börja ana nymånen omkring 15 timmar efter den exakta tidpunkten för nymåne.

    Och eftersom den är 13:01 i dag så borde det inte gå att se nymånen i kväll utan först i morgon kväll.