Är det fortfarande höst?

Om temperaturen på tio dygn skulle vara mellan 3 till 5 plusgrader, är det i alla fall höst. Det finns alltså ingen lägsta temperatur under tio? Även om ett genomsnittligt temperatur mellan 2 till 4 så är det fortfarande höst? Även fast allt har vissnad i rabatten så är det höst?

Kommentarer

  • Hej!

    Den temperaturbaserade definitionen på höst som används av SMHI, och som gäller för Sverige, hittar man här:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/host-1.1257

    Det är alltså med denna definition medeltemperaturen som bestämmer när hösten börjar och slutar.

    Sedan kan man ha en kalendarisk definition, där hösten (oavsett temperatur) omfattar månaderna september, oktober och november.

    Ingenting hindrar heller att man definierar hösten känslomässigt: det är höst när man tycker att det känns som höst.