Antal sjöar i Hälsingland

Hej! Jag skulle behöva få reda på antalet sjöar i Hälsingland. Har inte lyckats hitta mer än antalet sjöar per kvadratkilometer och sjöandel och Sjöandel för Sveriges landskap på er hemsida. (Liksom övriga nätet.) Har ni koll på det? Om det även finns möjlighet att få reda på antalet åar, vore det toppen!

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Berith!

    Du har tur. Antal sjöar per landskap finns redan framräknat, och just i Hälsingland räknar vi in 3084 sjöar. De ligger antingen helt inom landskapsgränserna, eller så delas de med närliggande landskap. Du har säker koll på att Norrdellen är den största sjön i Hälsingland, och det är svårt att säga vilken som är minst, men den sjö som är minst och dessutom har ett namn som vi känner till heter Häxtjärnen.

    Antal åar per landskap har vi tyvärr inte någon framräknad statistik för i dagsläget.

    Vänliga hälsningar,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert
  • Hej igen Berit!
    Jag hörde via receptionen att du försökt att ringa oss idag.
    Vi har ringt om varandra. Kan du kontakta oss via e-post på hydrolog@smhi.se ?
    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert