Ändring av sidan "Kustväder"

Hej.Ser att ni tänker ta bort sidan "Kustväder" . Var någonstans i " Hav och kustväder" kan jag se längre vindprognoser, på samma sätt som i kustvädret. Som seglare har vinuppskattat mycket den sidan, för att kunna planera seglingen framåt. Det har varit en trygghet. Så hur kan vi få samma information nu? HälsningarEva Tellgren

Kommentarer

  • Hej Eva!

    I Hav och kustväder finns det längre (10-dygns) vindprognoser under fliken "Tabell"

  • Hej igen!
    Vill bara tillägga att vi arbetar på att lägga till flera dygn i kartvyn också!
    Bästa hälsningar
    Johanna
  • Arbeta gärna på att återinföra kuststräckor. Sandhamn-Landsort har inte samma vindar som Landsort-Häradskär. Och framför allt, varför utesluta kustvädret där tidigare även Vättern fanns med? Fick tidigare svar att jag skulle kolla sjörapporten och ta till mig vindarna på Vänern – glöm det! Har tidigare fått svaret att kustväderprognoser som ni hade tidigare (identisk med den kustväderprognos som Stockholm Radio kablat ut via VHF) inte hade tillräckligt god kvalitet).
    Jag tycker att kvaliteten sjunkit rejält nu när vi bara får pilar och får försöka att interpolera vindstyrka mellan blått, grönt och rött. Vi som har defekt färgseende (gäller ca 25% av den enliga befolkningen), hur ska vi kunna tolka de snajsiga webbsidorna?
    Lägg därtill att det inte går att scrolla sig framåt på webbsidan på en iPad, Fliken ”Fråga oss” lägger sig över högerpilen... Varför släpper ni en Beta-version som inte är färdigutvecklad?
  • Hej!
    Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor i denna tråd, https://kundo.se/org/smhi/d/bra-app-for-sjovader/.
    Vänliga hälsningar
  • Hej.Jag hoppas arbete med en ny sida för vindprognoser arbetas fram snarast nu när nibtar bort kustvädret.. Som jag skrev, det handlar om säkethet och trygghet. Tror många kram till sjöräddningen skulle kunna undvikas. Låter lite märkligt att kustvädret tas bort på grund av tekniska skäl. Varför just kustvädret och inte några andra sidor?
  • Jag har letat mycket i Hav o Kustväder bilden efter "tabell" men lyckas inte hitta var det gömmer sig! Både på min platta o i min PC. 10 dygns prognosen får gärna komma med en gån utan mera letande.
  • Hej!
    En samlad tabell finns nu under knappen "Väder" i Hav- och kustväder.
    Bästa hälsningar

  • Samtliga nya sidor på er webportal är SÄMRE än de tidigare versionerna
    NI HAR GJORT BORT ER!!!!!!
  • VÅGHÖJD ! Ni måste få in våghöjd i tabellen. Era kartor är mer eller mindre omöjliga utläsa våghöjden ur. Färgfält som går ton i ton UTAN avgränsningar är INTE speciellt smart.
  • Hej!
     Jag vill gärna stödja att kurtväder i den gamla versionen bör finns kvar. Den nya kartan med vindar inritade tar hur lång tid som helst att ladda ner. När man är ute på sjön kan det vara svårt att ladda ner minsta text. Kartor är ett elände.  Håller med om att denna nya version är ett problem för säkerheten.
  • Hej Barbro!
    Tack för din återkoppling. Kustväder kommer att finnas kvar över sommaren. Och vi kommer att ersätta Kustväder med en lättladdad tjänst, om inte Hav- och kustväder blir snabbare.
    Bästa hälsningar
  • Meteorologer, webbdesigners och programmerare i all ära (som aldrig varit på sjön...), men försök att hitta en referensgrupp med användare...
  • Hej, det verkar krångligt. Har fungerat väldigt bra många år. För övrigt samma uppdelning i presentation som den som läses på kustradions VHF-nät. Blir intressant hur dom löser detta. Förstår inte hur jag ska få samma lättatillgängliga service för Måseskär - Nordkoster med vindarna, sol, nederbörd för de närmaste dygnen. Men det kanske går att reda ut.
  • Hej
    Tack för en informativ väderprognos nästan lika som i mitt fönster, MEN
    varför finns inte Västervik med när många mindre orter lyser med sin tillvaro, nu vet jag att det ligger precis under pilen under Storkläppen?
    Mvh/Anders
  • Hej Anders!
    I tjänsten Hav- och kustväder finns Västervik med, om du zoomar in ett steg. Sedan kan jag också tycka att t.ex. Västervik borde vara med, redan i ett mer "utzoomat" läge. Vi behöver se över våra olika zoom-läge för att presentera flera orter!

    Om du ofta återvänder till kartvyn med Västervik, så kan du lägga in Västervik som en favorit, genom att klicka på stjärnan jämte ortsnamnet. Du hittar "Visa favoriter" jämte sökrutan!

    Bästa hälsningar

  • Hej. Ta inte bort kustväder, "gamla " versionen den är lättläst o förståelig . Jättebra att ha när man är på sjön( Vänern) behåll den!!!!
  • Hej!
    Tack för att du hör av dig. Det är viktigt! Som du ser i mina tidigare svar i denna tråd, så kommer tjänsten att finnas kvar som den är över sommaren. Och vi kommer att ersätta Kustväder med en lättladdad tjänst, om inte Hav- och kustväder blir snabbare.
    Bästa hälsningar
  • Hej Hanna jag är inte lika vacker söt som du men mitt fejs finns på Fejsan
    Alltid intresserad av vädret jag bor i Västervik nära vattnet,  tidigare seglat sedan 13 år då jag på avbetalning köpte min första segelkanot, numéra seglar jag med kompisar då och då  sönerna har tagit över båt intresset men då gäller det inte en ynka segelkanot 5x1,5 meter 10 kvm segel, min äldsta son 51 snart lika gammal som jag,  efter att  sålt den sista 3 mille  ca siktar han mot en något större till nästa år, 1m större kostar det dubbla byggs på Västkusten.???
    Ha en trevlig Midsommar trots vädret meterologerna har lovat sol,  regn i kväll men här i Västervik  kl 07 småregnar det lite o mycket moln, just den sista slicken kaffe runnit ner.
    Anders
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.