Alltid regn öster om Rimforsa under sommaren?

Hej,

jag och mina arbetskollegor har som många andra denna sommar följt vädret här på er hemsida. Vi har upptäckt en "fläck" öster om Rimforsa i Östergötland som verkar ge nederbörd varje dag... i stort sett... Vi har sett det på "Radar med blixt"-kartan. Vi betämde oss nu för att fråga er om detta eftersom det blivit vårt dagliga samtalsämne.
Hur kommer det sig att just denna "fläck" får lite nederbörd (oftast eftermiddag). Handlar det om att det bildas stackmoln som släpper nederbörd under de varma eftermiddagarna. Är det "rätt" förhållanden för moln att bildas just där?

Mvh Anna med kollegor

Kommentarer

  • Hej Anna

    Det kan lika väl tänkas att det är ett falskt markeko från radarn i Vilebo. Det finns flera platser i landet där liknande ekon uppstår på grund av topgrafin.
    Erik Klimatologi