Enklare och mer tillgängliga förklaringar på smhi.se

Hej,
jag saknar förklaringar för de olika symboler som används i era väderprognoser och bättre enklare förklaringar för barn om vädret.
Dessutom så saknar jag tydliga hänvisningar om man kan lyssna på hemsidan eller med lätt svenska. Känner flera med funktionshindret dyslexi som har svårt att ta till sig er information.
Med vänliga hälsningar
Maj-Britt Pöppel

Kommentarer

  • Hej!

    Förklaring av vädersymbolerna finns på denna sida, men förstår om de kan vara svåra att hitta: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/v...

    Tack för att du uppmärksammar detta. Det är viktigt att informationen är tillgänglig och lätt att hitta och ta till sig. Det är toppen när ni användare hör av er med konkreta tips så vi kan förbättra tjänsterna!

    Alla inlägg som är av förbättringskaraktär taggar vi alltid som förbättringsförslag som våra utvecklare får titta på vad som är möjligt att genomföra i kommande lanseringar. Tack för ditt inlägg så länge.

  • Hej,
    tyvärr anges inte alla symboler som ni använder. De som inte förklaras är bl.a. den runda ringen med en liten spets (pil) och en siffra i samt lite annat som anges i samband med väderprognoserna.

    Med vänliga hälsningar
    Maj-Britt Pöppel

  • Hej igen!

    Ringen med pilen är vindriktningen, vilket håll det blåser åt och siffran inuti ringen är medelvinden i meter/sekund. Jag skickar ditt önskemålet om tydligare förklaringar av symboler till webbansvariga!