Algblomning Östersjön

Vad görs/ kan göras för att förbättra situationen i Östersjön (angående algblomning)?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Robin!

    Havs- och vattenmyndigheten har en väldigt bra information sida med frågor och svar angående algblomning, som du kan hitta här.

    Jag kan även rekommendera tex dessa tre länkar från vår hemsida:
    Exempel 1
    Exempel 2
    Exempel 3

    Ha det fint!
    Hälsningar,
    Bästa svaret
  • Hue vet ni att de vädret stämmer

  • Hej Alma,
    Du får nog specificera din fråga en aning då den är väldigt bred.
    Syftar du på algblommningsprognos eller på "vanliga" väderprognoser?

    Hälsningar,
  • Hur förklarar man att algblomningen i Östersjön sommaren 2018 blev så begränsad trots närmast ideala förutsättningar med höga vattentemperaturer, mycket sol och måttliga vindar?
  • Hej Håkan,

    Algblomningen under sommaren 2018 var på rekordnivå, troligen både vad gäller intensitet och utbredning. Just nu håller man på med årets sammanställning för att se om sommarens algblomning överträffade rekordåret 2006. Håll utkik på hemsidan där det säkerligen kommer läggas upp en nyhet när sammanställningen är klar.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst