Adgang til vandstandsdata

Kære SMHI,
Jeg er meteorolog - med stor interesse i oceanografi, og jeg interesserer mig blandt andet i Østersøens vandstand.

Findes der adgang til de gamle vandstandsdata fra Nedre Stockholm (2070), Landsort Fyr (2527) og Ystad Fyr (2528)?

Mvh
Sebastian Pelt, København

Kommentarer

  • Hej Sebastian,

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: https://www.smhi.se/data/oceanografi/ladda-ner-oceanografiska-observationer#param=sealevelrw,stations=all

    • Välj först parameter (Havsvattenstånd).
    • Klicka på någon av prickarna som ligger i det område du är intresserad av. Observera att vissa stationer är äldre, du kan se under vilken tid de var driftsatta genom att klicka på pricken.
    • Sedan väljer du att ladda ner data för ”Historisk data” filen öppnas då i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när Excelfilen öppnas måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.
    Tänk på att tiden i filen är UTC (för svensk normaltid +1 timme, svensk sommartid +2 timmar)

    Vänliga hälsningar,