10dygnsprognos förbättringsförslag

Hej, Jag skulle vilja att när man tittar på en 10dygnsprognos så ska kolumnen med nederbörd summeras underst. Dvs summan av dom 10 dygnens nederbörd!

Mvh Micke

Kommentarer

  • Hej Micke, tack för ditt förbättringsförslag!
    Jag lägger förslaget till beslutsfattarna, så kommer det eventuellt med i nästa uppdatering av tjänsten.
    Önskar dig en fortsatt bra fredag!
  • För temp-grafen har 0-linjen tagits bort (origonivån). Det är olämpligt i alla grafiska system. I den nuvarande utformningen saknas dessutom tempangivelse helt för den översta nivån (-2) och siffran för nästa nivå är delvis dold av moln. Borde kunna omtformas för bättre läsbarhet.
  • Hej Bo, tack för ditt inlägg.
    Origo-linjen för temperatur finns där, när 0 grader finns med på y-linjen.
    Är det exempelvis -8 till -14 så blir diagrammet väldigt högt om vi visar 0 grader. Samma sak på sommaren... om det exempelvis är 18-24 grader varmt så blir det ett högt diagram om man ska visa 0-linjen.

    Väderikonerna borde inte täcka siffrorna, men vi ska kolla på det.
    Önskar dig en fortsatt bra måndag!

  • Hej.

    Jag brukar oftast titta på 10-dygnsprognosen för aktuella platser.
    I tidigare versioner brukade anges tidpunkt då prognosen utfärdades.
    Jag hittar numera inte den uppgiften. Det kan vara intressant att veta hur "färsk" eller "gammal" prognosen är.
    Eller är det något som jag missat?

  • Hej Dag, tack för ditt inlägg.
    Under både tabell och diagram finns en text som säger "Prognosen utfärdades idag kl. XX.XX lokal tid", det är där man hittar den informationen.
    Önskar dig en fortsatt trevlig fredag!
  • Hej
    När man tittar på 10-dygn prognosen så skiljer era nederbördsmängder mellan dygnen pga dygnen skiftar kl. 02 och inte vid midnatt. Varför?
    Annars en bra prognos som jag tittar på flera gånger om dagen pga mitt yrke. Med vänliga hälsningar Lars
  • Varför räknas inte nederbörd osv. per dygn utan exempelvis kl 20,00-02,00 för nederbörd är relativ. Då man kollar som hastigast så stämmer inte den beräknade nederbörden förrän man kollar nästkommande dag som då kan få flera mm fel än den som uppges. Sedan anser jag att den säkra prognosen ska tas bort för att anges i ganska säker och osäker för som sagt allt inom väder och vind samt nederbörd relativ. jag tillhör de som kollar mer eller mindre varje timme för att få koll på snön nu på vintern och när jag kan gå ut och skotta fast jag blivit pensionär men kollade alltid förut då jag var yrkeschaufför och ville ha en viss koll på vädret.
  • Hej!

    Det meteorologiska dygnet skiftar vid midnatt UTC, dvs klockan 01 svensk normaltid (= 02 svensk sommartid).

    När det gäller rena observationsdata av dygnsnederbörd, så sträcker sig dygnet från klockan 06 UTC till klockan 06 UTC efterföljande dygn. Dygnsmedeltemperaturer avser den period som slutar klockan 18 UTC det aktuella dygnet och börjar 18 UTC ett dygn tidigare. Även dygnets min-temp och max-temp avser det tidsintervallet.
  • Hej!
    Hur är det med de säkra och osäkra prognoserna?
    Har upplevt att en säker prognos ändras fast den var säker så varför inte använda sig av ganska säker eller osäker prognos då en prognos är relativ för det ändrar sig mer eller mindre timme för timme beroende på vindarna.