100% luftfuktighet

Hur kan det vara 100% luftfuktighet? Borde man inte vara under vatten då?
Diana

Kommentarer

  • Hej Diana

    Luften innehåller alltid en viss mängd vattenånga som är en genomskinlig gas. Hur mycket vattenånga som kan förekomma beror på vad det är för lufttemperatur.

    Vid 20 grader varmt kan luften innehålla som mest 17 g vattenånga i varje kubikmeter. Om luften innehåller just 17 g vattenånga i varje kubikmeter vid just 20 grader varmt så är den relativa luftfuktigheten 100 %.

    Om temperaturen nu sjunker till 15 grader så kan det bara förekomma 13 g vattenånga per kubikmeter. Då kondenserar 4 g vattenånga så att det blir flytande moln eller dimdroppar.

    Här kan du läsa mer om luftfuktighet:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart